Wednesday, December 8, 2010

Ukhwah Kami, Syahid Ke Syurga

Bismillahirrahmanirrahim.

Salam Ukhwah yang disulamkan dengan sebuah senyuman :)

Harap-harap para penziarah blog ana semuanya sihat-sihat belaka hendaknya. Hmm..lama sangat rasanya ana tak post apa2 blog kan ? Almaklumlah, sibuk dengan peperiksaan dan yang paling menjadi satu hal, tak ade bende nak diperkatakan. Apapun, ana cuma nak berkongsi kisah ataupun cerita. Benar dan membawa memori ingatan setiap saat dalam hidup ana dan mungkin jua rakan-rakan. Jadikan kisah ini kisah yang membawa semangat baru kepada kalian mungkin, dan semestinya kepada ana yang serba serbi kekurangan ini.

Terlebih dahulu, sedekahkan Al-Fatihah pada insan yang telah dipilih Allah untuk dijadikan watak utama di dalam kisah ini....

Fatimah Az Zahra`,

Ya Allah, tempatkannya bersama para Syuhada`Mu ~
................................................................................................

"Najah, aku rasa hang lagi cantik kalau hang pakai tudung labuh," ujar seorang sahabat yang tidak pernah jemu dlm menasihati sahabat-sahabatnya. Ana yang tengah sebuk dok mengapai, terhenti. Memandang Fatimah dengan pandangan yang berbaur resah bercampur tidak senang. Sahabat-sahabat lain juga turut memandangnya. Dia hanya mengukir senyuman.
"Aku tau tu.. Faza,sori la ek kalau aku ckp ni hang trasa.. Terima kasih sbb ko dh tegoq aku naa.. Tp aku tak suka la cara hang tegok aku.. aku leyh trime, cumenye.."
"Takda la.. aku nampak gmbaq hang kat Fb tu kan pakai tudung tutt je kan. Bukan tak lawa, lawa Najah.. Tapi lagi ayu kalau hang pakai tudung labuh, lagi org respek hang.." Fatimah memotong percakapan ana agar tidak disalah fahamkan pengertiannya. Ana tetap rasa tak puas hati. Namun ana tahu ana salah, jadi ana diamkan diri.

"Faza, ko takleyh jugak ckp camtu. It depends kat seseorang la nak pakai tudung macam mana. Pakai tudung labuh, tapi kalau perangai tu buruk ? Hipokrit kan tu namanya ??" Kata salah seorang lagi sahabat ana. Huh ! Nasib baik ada orang backing.. Lega ana. Tapi Fatimah tetap senyum.

"Tak, aku cuma nak sahabat-sahabat aku dpt sesuatu yang lebih baik daripada sekarang. Mulalah dari pakaian. Najah, aku caya hang boleh berubah. Hang dah elok dah, tapi apa kata hang tambah baik lagi. Allah tu kan Pengampun." ujar Fatimah lagi. Kali ini tangan kanannya bersentuh pada bahu ana. Ya Allah, ana rasa tak tahu untuk berkata apa. Dialah sahabat ana, ana sayang dia. Kata-katanya semua itu betul. Bernas ! Tapi kenapa hati ana ni keras ??

Masa terus berlalu.......

Bulan peperiksaan makin hampir. Raya sudah seminggu ana dan semua umat Islam lalui. Nak kata seronok, Alhamdulillah. Cukuplah apa yang termampu. Bersederhana. Cuti-cuti raya hari tu pulak, ana sempat menghantar mesej kata-kata dengan sahabat-sahabat. Tak terkecuali Fatimah. Ana suka bila dia hantar mesej. Kata-kata yg banyak, cukup indah. Hehehe :) Ana pernah minta, dia bagi. Sengaja mahu meminta lagi, ana katakan "tak sedap la ayat ko tu, hanta la yang sedap2 sikit..kalau tak sedap gi,aku nak lagi smpai sedap" huhu..nakal x ana ? Tapi dia tak merungut pun. Dia hantar jugak. Kami saling bertukar-tukar kata. Hanya Allah sahaja tahu betapa eratnya ukhwah ini. Dia sudah ana anggap sbg sahabat yang bisa memahami, melindungi dan sehidup semati.

Jumaat,24September2010...
Pagi Yang Indah :)

Sahabat ana, Zakiah tak sekolah hari tu. Demam... Ana ke sekolah berdua bersama kak Kautsar. Macam biasa. Tak rasa boring pula hari ni..(ari laen boring ke ?) hehehe.. Sebaik kami melangkah ke kelas, ana lihat Fatimah sudah berada di posisi belajarnya. Sambil duduk diam menongkat dagu seperti biasa. Selepas bagi salam, ana terus becerita mengenai Zakiah. Dia yang beriya-iya ajak Fatimah sekolah, tengok2 dia yang tak ke sekolah. Beginilah jawapan yang ana sangka akan keluar dari mulut Fatimah.

"La..yeke ? Ha..ni hangpa berdua nak pi pekan(outing kdai dpan jep) kan kejap lagi
? Nah, ambik dua ringgit ni, belikan dia susu. Dia suka susu apa ? coklat ka stoberi ka.." Fatimah menyerahkan wang kertas seringgit dua keping kpd ana.

Dalam hati ana, huih ! Baiknya dia.

"haah, dia suka susu..nanti kami belikan.."
Ana mengangguk.

Di dalam kelas, Fatimah rajin tersenyum hari ini. Makan coklat yang peminatnya bagi. Kongsi lagi. Katanya, ucapkan terima kasih pada pemberi. Dia mohon jangan ana lupakan pesannya. Ana angguk2. Waktu rehat, dialah yang beriya-iya mahu ke kantin. Tapi tiba-tiba mengaduh kepalanya pening. cuma memesan air dan kerepek kesukaannya.

Kelas ustaz hari ini berakhir lambat. Mahu ke pekan, aduhai... rasa seperti sudah terlambat pula. Namun, mesti kena pegi. Duk asrama takdak makan. Sebelum ke pekan, perlu pulang ke asrama untuk menulis nama dalam buku keluar masuk.

"Faza,tolong hantar Najah jap leh tak ?" Kak Kautsar meminta Fatimah menghantar ana ke asrama bagi memudahkan dan mempercepat masa.

Ana hanya diam. Memandang mukanya. Kalau ikutkan hati, memang bagus kalau dia hantar. Tapi tak teragak pulak mahu menyuruhnya. Ana paham dia nak pulang cepat ke rumah, kakaknya sudah menanti. Jua dia sebernarnya paling menanti.

"Jom lah !" Tanpa rungutan, Fatimah terus setuju. Ana apa lagi, seronok ! Naik motosikalnya :)

"Ingat Najah, sampaikan salam dan terima kasih kat dia. Dan jangan lupa beli susu tu !" pesan Fatimah sebelum beredar pergi selepas menurunkan ana di sisi kak Kautsar berdiri. Motosikalnya meluncur laju. huishhh, lagu betol minah ni ! kata hati ana.

Hati ana rasa mahu balik cepat. Sedang berjalan, ana terserempak dengan kereta cikgu. Ada cikgu Marina dan cikgu Ira. Ana memandang tak berkalih. Ingin mengharap cikgu memandang ana, hampa. Cikgu fokus dengan jalanraya simpang tiga tu. Ana dan kak kautsar terus berlalu.

"Kak Kosa, tengok langit tu. Mendung. Hitam !" ana menunding jari ke arah langit hitam. Ya, hitam ! Kak Kautsar hanya sempat mengangguk.

"Kautsar ! Kautsar !" terdengar cikgu Ira menjerit memanggil Kak Kautsar.

Ana turut tersenyum memandang cikgu. Huishh, apa cikgu ni jerit2 nak panggil orang sampai keluar kereta.

"ha..ada apa cikgu ?" soala Kak Kautsar. Muka cikgu, keduanya ana dapat isytiharkan sungguh rumit. Tapi tetap mahu mengukir senyum pada mereka, ana tak memikirkan apa.

"Kawan kamu, Fatimah meninggal !" ujar tekan cikgu Ira memberitahu. Ana mengerut dahi. Fatimah mana ?

"Fatimah mana cikgu ?" soal lagi Kak Kautsar. Dia juga nampaknya tidak pasti.

"Fatimah STAM, kawan kamu tu.."

Allahuakbar !! Bagai berdentum guruh, sesuatu yang berat menimpa diri ini. Ana umpama hilang segala nyawa. Sahabat, kau kah itu ?

........................................................................................................................

"Najah, aku rasa hang lagi cantik kalau hang pakai tudung labuh,"

Hmm :) Pergimu sahabat meninggal pesan, bukan hanya kosong ! ana hargai ini. Ana cukup memahaminya, dalam maksudnya, indah lagi kalau masih bersama. Mesti dia suka ana sekarang. Tak pun lebih suka :) Bukan kerana dia, tapi kerana DIA semata. Alhamdulillah wa syukrulillah ! Allah lah yang telah memilih dirinya untuk menjadi penjagaku. Penjaga kehormatanku sebelum dirinya dipilih Allah untuk dijaga dengan Wildan Syurga.

Kini, ana rasa aman :) Meskipun tidak sepenuhnya ana istiqamah, sedikit sebanyak ana mahukan pendirian ini berterusan. Di luar, ana cuba mencari kekuatan. Ana igt pesannya, ana di bantu kesayangan ana, ana pinta Allah teruskan penghijrahan ini.

Buatmu Sahabat,
Pemergianmu sentiasa tidak pernah pergi dari ingatanku.. Engkau sentiasa hidup dalan hati ini sahabat.. Engkau sahabat pertama ku ketemu di perjalanan baru ku.. Moga kau di tempatkan di sisi Allah :)




Sayang Sahabatku, Fatimah Azzahra` Binti Jaafar.

11 comments:

  1. itulah namanya sahabat sejati :)
    mg Allah tempatkan kawan najah tu di syurga abadi...

    ReplyDelete
  2. hmm :)
    insyaAllah..sayang kami hingga ke syurga !

    ReplyDelete
  3. sedih kak najahah kisahnya..
    Walaupon xpnh mengenali ..
    tp rse nk nangis bace...
    kte jua khilangan sorg shbt thn ni..
    moga Allah merahmati roh sahabat kak najahah sentiasa ~ (~~_)..
    Al fatihah~

    ReplyDelete
  4. insyaAllah :)
    ingatlah dy dlm doa2 kita..moga dia dtempatkan dkalangan para syuhada' Allah kan..akak rindu sgt kat sahabat akk ni..rindu nye dy Subhanallah !

    ReplyDelete
  5. Allahumma,, ighfirlaha warhamha wa 'aafiha wa'fu'anha...
    Semoga arwah Fatimah AzZahra bahagia.m0ga2 beruntunglah dia..

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. :)
    insyaAllah ~
    moge2 dy beruntung..
    ana pun beruntung dpt sahabat spt nye..

    ReplyDelete
  8. ingat ALLAH selalu..moga akhir kita mendapat khusnul khatimah..:)

    ReplyDelete
  9. Allahhuakbar.. Kalau lah kite ade kwn mcm ni kak najah........... :'(

    tapi kite takde kwn. ade kwn utk gelak-gelak je. tu pun mcm dah nak 'hilang'

    Moga akhir kita mendapat khusnul khatimah juga. Aamiin.. Untung kak najah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ada kawan camni pun, tapi diri sendiri tak ubah, sama je macam takde kawan mcm tu. :) apapun, diri sendiri kena banyak muhasabah la kan :) husna, bukan takde. cuma tak sedar je ada. :)

      Delete

Terima kasih kerana prihatin ye ^^