Saturday, April 30, 2011

Sekitar Bookfair PWTC

Salam Seindah Ukhwah. .

Ana tidak punya posting banyak la. Tapi untuk aktiviti ni , ana post kan sedikit gambar-gambar yg ana snap semasa ziarah pesta buku di PWTC petang tadi.

Setakat ini sahaja yang sempat di snap ^^

Ma'asslamah Wa Ilalliqa' ~
Salam alaykumullah ^^

Wednesday, April 20, 2011

Nikmat Dan Musibah Itu Ujian

Salam Seindah Ukhwah ana suluhkan seterang-terang nur yang menyinar di sekeliling antum , mana lagi kalau tak nur dari depan skrin laptop ataupun pc antum semua kan ? hehe. .tidak , ana saja bergurau. .untuk berhibur sambil mengingati Allah.

Kelihatan sangat cerah suasana hari ini , bukan ? Seperti akan cerah sehingga ke petang. Tidak sedikit pun nampak tanda-tanda hujan. Tidak kurang pun nampak bakal berlaku banjir. Yelah , sebab takde hujan. Macam mana nak banjir , kan ? Eh , tapi siapa sangka ? Bukankah Allah yang menentukan semuanya ? Tidak terfikirkah kita , seandainya tidak hujan pun boleh jadi banjir melanda. Tidak mustahil , jika Allah tidak menurunkan hujan bahkan Allah memancarkan cerah serta terik matahari sahaja , kutub ais di utara barat , selatan atau di mana sahaja lah , ia akan cair ? Kemudian akan mengalir ke arah darat kerana di sana tidak dapat menampung ais yang mencair. Sedangkan di Jepun tiba-tiba berlaku tsunami , bukan sahaja membanjiri derasnya bahkan merosakkan segala yang ada.

Astaghfirullah , istighfarlah kita !

Kebiasaannya apabila kita ditimpa musibah atau bencana , kita tahu bahawa itu adalah ujian Allah pada hambaNya untuk hambaNya lebih mengingatiNya. Dan tidaklah Allah memberikan ujian itu melebihi kemampuan hamba itu untuk menghadapinya seperti yang Allah janjikan dalam surah Al-Baqarah , ayat terakhirnya 286 ;

لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo`a): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri ma`aflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir."

Ini bermakna , Allah sangat menyayangi hamba-hambaNya. Jadi , kita tidak boleh berputus asa dalam menghadapi sesuatu ujian. InsyaAllah ~

Abes , yang Acik Najah cakap nikmat tu ujian jugak , kenapa ?

Hmm. .kadang-kadang kita terlepas pandang tentang semua ini. Terkadang kita lupa untuk mengucapkan syukur pada Allah atas segala pemberianNya. Kita alpa dan leka bila kenikmatan kita kecapi. Dan inilah yang dinamakan "kufur". Pernah suatu ketika (kisah benar yg direka dan dibeger) , seorang sahabat terlalu merendah diri atas ketidakpandaiannya dalam pelajaran. Lebih-lebih lagi dalam Bahasa Inggeris (ceh , BI ana pon kantoi. .). Dia mohon pada Allah supaya memberinya kepandaian agar boleh belajar dengan mudah dan tidak lagi menjadi bahan gelak oleh rakan-rakannya. Dan ditaqdirkan Allah mengurniakan kepandaian kepadanya dalam semua matapelajaran. Lebih-lebih lagi dalam bahasa Inggeris. Woww ! Terel la budak ni. Ana anggap ini kuasa Allah , dan semestinya ia adalah kuasa Allah. Hanya Allah yang berkudrat atas sesuatu yang kelihatan mustahil , namun sebenarnya boleh jadi. Kun fayakun !

Selepas kepandaiannya ni , sahabat ini seolah-olah bangga dengan kebolehannya atau dengan bahasa yang lebih sopan lagi iaitu "gebang". Dia lupa bahawa yang menjadikan dia pandai adalah Allah SWT. Ucap syukur serta istighfarnya sudah dilafaz dibibir sahaja. Tidak dilaksanakan dengan hatinya yang ikhlas sekaligus dalam ketaqwaan dan keimanannya. Bahkan dia melekehkan sahabat lain yang kurang pandai daripadanya sedangkan dia tidak sedar , asal dahulunya dia adalah seperti itu. Bila seseorang mahu meminta pertolongan serta tunjuk ajar , sahabat ini memilih pula siapa yang dia hendak ajar. Lebih kepada yang kaya la , nanti dapat open2 sikit harta orang tu. Yang agak kureng berduit , dia tidak pedulikan. Naudzubillah ~

Inilah yang dinamakan nikmat itu ujian.

Ya , ujian bagi setiap manusia untuk mengingati jua siapa yang menciptakan dan siapa yang berkudrat atas segalanya. Yakni Allah lah yang berkudrat dan berkehendak atas segalanya ! Tapi setelah diberi nikmat , dia lupa itu ujian buatnya. Dia kufur atas nikmat yang Allah beri. Dan ini bolehlah ana kira sebagai "ISTIDRAJ".

Istidraj ? ape tu Acik Najah ?

Istidraj ialah pemberian nikmat oleh Allah SWT kepada manusia yang mana pemberian itu tidak diredhaiNya. Seperti yang ana 'ibrahkan pada kisah sahabat tadi , selepas kufur atas nikmat yang diberi , nikmat mereka inilah yang Allah tidak redha ke atasnya. InsyaAllah untuk tahu lebih lanjut , sila-sila lah klik kat tulisan cantek ni ataupon kat tulisan burok ni. Alah , dua2 cantek lah ^^

Aiwah , ana rasa cukup setakat ni. Semoga input yang sedikit ni dapat memberi input yang sangat besar buat antum jua buat ana. Semoga kita di dalam redha Illahi ~

nak ada rumah beso , kete beso ,laki bini beso boleh. .asalkan tidak lupa Allah. .Zikrillah Daeman ^^

Ma'assalamah Wa Ilalliqa'
Salam 'alaykumullah ~

Sunday, April 17, 2011

Cantik Akhlak , Cantiklah Islam Pada Kita

Salam Seindah Ukhwah ana hulurkan sepanjang-panjang ikatan ukhwah kepada antum muhadhir blog ana. InsyaAllah semoga iman serta amal kita sentiasa bertambah dari hari ke hari. Semoga jua saat ini lebih baik dari saat yang lepas. Dan jua semoga saat yang akan datang bakal mendatangkan pahala pada setiapa pekerjaan yang kita lakukan. Contohnya , amalan dalam kehidupan seharian kita. Islam juga menuturkan kebersihan bagi setiap umatnya. InsyaAllah , Ameen . . . . . .

Hmm. . .melihat kepada kebersihan yang ana perkatakan di atas tadi , ana ada cerita nak dikongsi. Sebenarnya , tadi semasa ana mengikut umi menghantar adik-adik ke Klang Sentral untuk menaiki bas pulang ke asrama , kami melalui lebuhraya bersebelahan pangsa murah sebelah jalan di Pelabuhan Klang. Di mana ? Maaf , ada la tempat tu. Nak tahu , contact la ana. Nanti boleh kita bekerjasama membuat tindakan. huhu ^^ Sambung pada cerita ana tadi , ana melihatkan suatu persekitaran yang sangat memalukan. Ana agak , orang asing atau lebih sopan bahasanya , Bangla yang melakukan kes memalukan negara kita ni. Bagaimanakah mereka boleh hidup dalam persekitaran yang mana sekeliling rumah mereka kotor dengan sampah. Tidak kiralah sampah besar kecil , basah kering. Namun semuanya mencacatkan pemandangan dan mendatangkan persekitaran yang berbau. Ana yang melihatnya pun , sangat sesak mata memandang (bahasa apakah?) hehe. .

Apakah yang menyebabkan kekotoran ini terjadi ?

Baik , pada pokok pangkalnya semua terletak pada keperiadian seseorang. Akhlak dan tabiat seseorang. Hanya antara ianya baik ataupun tidak. Jika peribadi seseorang itu indah dan mulia , tentunya kebersihan menjadi antara yang terpenting dalam hidupnya.

Daripada Abu Malik al-Haris ibn `Asim al-Asya’arie r.a. beliau berkata:

Rasulullah SAW telah bersabda:

Kebersihan itu sebahagian daripada iman. Ucapan zikir al-Hamdulillah memenuhi neraca timbangan.Ucapan zikir SubhaanaLlah dan al-Hamdulillah kedua-duanya memenuhi ruangan antara langit dan bumi. Sembahyang itu adalah cahaya. Sedekah itu adalah saksi. Sabar itu adalah sinaran. Al-Qur’an itu adalah hujah bagimu atau hujah ke atasmu. Setiap manusia keluar waktu pagi, ada yang menjual dirinya, ada yang memerdekakan dirinya dan ada pula yang mencelakakan dirinya.”

Riwayat al-lmam Muslim.

Nah , sekarang buktinya sudah ada. Rasulullah sendiri sudah terbit menjadi contoh yang terbaik buat kita. Islam itu bersih ! Indah bila melihatnya. Namun masih bergelar bersihkah kita seandainya batang aiskrim pun kita campak ke sungai ? Hanya setakat batang aiskrim , sampah plastik jajan dan botol minuman inilah yang akan menjadi satu lembaga yang busuk timbul dalam air di sungai. Itu di sungai , seandainya di darat ? kawasan perumahan kita ? sebelah kedai ? kilang ? atau seperti di bawah ni :

Sanggupkah antum suka duduk di kawasan rumah yang jenguk-jenguk je , sudah berbau busuk ? Jenguk-jenguk je sudah ada sampah berlonggok di depan mata ? Sanggupkah antum semua ?

Ana kira , semestinya antum tidak berminat langsung mahu hidup dalam keadaan begini. Tapi takkan hanya mengatakan "tidak mahu" saja ? Apa kata , syorkanlah diadakan gotong royong di kawasan rumah antum semua. Kalau kat kampung , qariah masing-masing bertindak. Semua digalakkan turun bergotong royong dengan niat kerana Allah , memenuhi tuntutan dan sunnah Rasulullah. Jika ada yang bertanya tentang balasan , katakan padanya "ia ada pada Allah , jumlahnya sungguh tak terkira" . Ya , pada Allah la balasan dan ganjarannya.


Apa tu , Cik Najah ?! Tak nampak pun !

Pahala , sayangku. Memang tak nampak , tapi sangat-sangat bernilai. Lebih dari segala-galanya yang ada di dunia. Pahala dapat , rumah bersih , bumi subur. Ana kira , kalau kiamat esok , Allah tunda berapa lama lagi yang Dia mahu.

إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” Surah Ar-Ra'd :: 011

Wallahualam. Bumi tidak akan sakit lagi , Islam makin indah dan bersih. Umat makin tertib berdisiplin seperti yang tercontoh oleh Rasulullah SAW.

Berbalik pada bangla yang duduk di pangsa murah tu , ana harap sangat pihak tertentu dapat ambil tindakan. Ini bukan sahaja melibatkan pencemaran udara , persekitaran dan jua air. Tapi ini jua akan memberi tanggapan buruk bagi pelancong asing yang bersinggah di negara kita. Apa pula mereka kata ,
"This is country of Islam or not ? I heard is it , but in reality. . .hmm , Islam is fake ?"
Bagaimanakah kita mahu menerangkan tentang keindahan Islam pada mereka sedangkan mata mereka sudah melihat negara ini kotor dan menjijikkan ? Juga , mereka sudah mengganggap Islam tidak seperti apa yang mereka dengar. Mahukah kita mendengar luahan mereka sebegini ? Bukan Malaysia yang mereka sebutkan , tapi kepada Islam yang mereka perkatakan.

Jadi , daripada kebersihan yang Allah suruh kita titipkan dalam kehidupan dan jua kebersihan yang Rasulullah sunnahkan pada kita. Kebersihan ini adalah peribadi dan disiplin kita. Kebersihan kita , kecantikan kita. Kecantikan kita adalah akhlak kita. Bila akhlak cantik , Islam jua akan cantik. Semestinya yang perlu diletak untuk menjadi mind-set kita adalah akhlak itu peribadi kita. Kebersihan itu adalah peribadi kita. Peribadi kita adalah untuk kecantikan Islam kita. Bila Islam kita cantik , indah dan bersih maka yang bukan Islam jua akan tertarik dengan semuanya tentang Islam. InsyaAllah , Ameen ~

Baiklah , ana rasa mungkin cukup setakat ini dulu. Segalanya terletak pada diri masing-masing. Mahu atau tidak. Ha , MUET ana pun dah selesai. Hamdan lillah semuanya dalam keadaan yang baik-baik ^^ Doakan keputusannya pun dalam keadaan baik juga , ya ? hmm. .

Ma'assalamah Wa Ilalliqa'
Salam 'Alaykumullah ~

Monday, April 11, 2011

Islamic Clothing is Best Clothes

Salam in very beautiful ukhwah to all my visitors. Today I would like to "paste" something about a beatiful of Islam. Come enjoy yourself

An important aspect of religion that must be observed is the Islamic code of dress for both men and women. The appearance is a sign of what one has in the heart. Therefore, the unique Islamic code of dress is one of many things that differentiate Muslims and Non-Muslims.

Clothing

From amongst the infinite bounties of Allah Taa'la, clothes are also a great bounty. Allah Taa'la mentions this fact in the Holy Qur'an expressing his favour on mankind. The Almighty says:

“O Children of Adam! We have sent down upon you a dress which may conceal your shameful parts and sent down feathers (or splendid garments) and the dress of piety (Taqwa) that is the best of all.” (Surah A'araf, Verse 26)

Today, people are dressing totally against what Allah Taa'la has mentioned.

Brief History of Clothing

The first dress ever worn by a human on earth was leaves. As can be seen in the words of the glorious Qur'an:

“And when they tasted the forbidden tree, their private parts become exposed and they began to cover themselves with leaves.” (Surah Al-A'araf)

Allah Taa'la is mentioning in this Qur'an verse about the story of Hazrat Adam and Bibi Hawa that when Allah had forbidden them to go near that particular tree, they committed an act that had been forbidden by Allah; their satr (private parts) became visible. So in an act of modesty, they began to cover themselves with leaves.

As times changed, the ‘style' of clothing also changed. Slowly, it changed to two pieces of clothing. Then came three pieces of clothing. Then slowly came the trousers, sleeves, collars and cuffs which is what is worn today.

These are the words of a new convert:

I like being a Muslim because of the unique code of dressing, which is also set down by Allah for us to follow. This code of dressing sets a lot of moral standards in this world where morality is lacking greatly.

Dressing in an Islamic way attracts a few remarks but also a great deal of respect. It also benefits you because you are not caught up in the constant changes of fashion, which in their own way bring about social problems. Young men and women today find themselves caught up in bad happenings just to keep up with the trends of fashion. Dressing Islamically also allows one to be easily recognised wherever he goes. We should be proud of being Muslims. It also allows Muslims to know one another and greet each other with ‘Assalamu-Alaikum', or ‘Peace be upon you'.

Being a Muslim brings discipline, as you will want to be on your best behaviour and guard at all times, to respect your Lord and religion. What all society can see are, ‘Your clothes', which gives you your identity.

Sunnah Clothing

Islam has got no fixed standards of dress as dress is regulated by necessities according to geographical conditions of countries. In cold conditions, warm clothes are necessary for the protection of the body. Similarly, in hot countries, thin clothes are mostly the norm. This does not mean that we take to wearing clothes so thin, that wearing just them reaches almost to nakedness, which is undoubtedly unlawful in Islam.

Our main object of wearing clothes is covering our satr (private parts) and protection of the body from hot and cold conditions. The satr has been defined as the parts of the person which is indecent to expose. For a man this is what consists between the navel and the knee. It is the entire body for a female except the palms.

Trousers

The Prophet May Allah's peace and blessings be upon him recommended the use of trousers to the length of the lower portion of the leg. It may however, be lengthened above the ankle and shortened below the ankle. It has been reported by Ibn Umar that the Prophet May Allah's peace and blessings be upon him said:

“When a man lets flow his trousers out of vanity, Allah Taa'la will not look at him on the Day of Resurrection.”

It has also been reported by Abu Huraira that the Prophet May Allah's peace and blessings be upon him said:

“Whatever flows of trousers below the ankles will be in the hell fire.” (Bukhari)

It clearly shows that our trousers should not exceed below our ankles as it gives an air of vanity and also catches dirt of the way.

Shirts and Robes

The Holy Prophet May Allah's peace and blessings be upon him used a single long robe and recommended it for others, as it covers the major portion of the body.

Stockings and Socks

The Holy Prophet May Allah's peace and blessings be upon him used socks for protection of his feet from heat, cold and pricking shrubs on the way. He also wore leather socks. He also showed us how to wear shoes by wearing the right shoe first then the left. And when removing them vice versa.

Turban and Cap

There are a few traditions about the use of a cap and turban. Hazrat Mughaira ibn Sho'ba narrates that the Prophet May Allah's peace and blessings be upon him performed Wudhu and made Masah of the front portion of his head as well as of his turban and leather socks. (Muslim Shareef, Vol 1, pg 134).

The Sahaba also used to wear caps depending on the weather too. In the hot days, the cap used to be of thin material and on cold days it used to cover their ears. The Sahabas and Masha'ikhs wore this. So it has a symbol for Muslims. Should we ignore wearing them?

It is proven from Hadith that the Prophet May Allah's peace and blessings be upon him wore a black coloured turban and also a white turban from other narrations.

It is reported from Ibn Umar that Nabi May Allah's peace and blessings be upon him wore a white topi.

Colour of Dress

The colours of cloth most favourable to the Prophet May Allah's peace and blessings be upon him were white and then green because it shows purity. Dirtiness is manifested more vividly in white cloth which therefore requires constant cleaning. White will be the colour which we take to our graves. This is good from a sanitary point of view. He also prohibited men from the wearing of red coloured cloth, as it is indecent.

It is reported in Muslim Shareef that that he disliked yellow as it is associated with women.

Various Points to Ponder Upon

The most important points in the Hadith of Rasullullah May Allah's peace and blessings be upon him regarding dressing are:

1) The clothes should conceal the body adequately.

2) They should impart dignity and good looks.

3) They should not fail to satisfy the requirements of adequate concealment of the body.

4) Nor should they be so ugly and clumsy that instead of enhancing beauty, they mar the wearer's appearance.

Women Clothing

A woman must ensure that her clothing does not resemble that of men and vice-versa nor should the clothing resemble the peculiar dress of the disbelievers.

Allah Taa'la mention in the Qur'an:

“O Prophet (May Allah's peace and blessings be upon him)! Tell thy wives and thy daughters and the women of the believers to draw over them their cloaks (veils). That in the least so that they be recognised and not be molested.” (Surah Ahzaab, Verse 59)

“And remain within you homes and do not make an exhibition (of yourselves) like the displays (of the immoral women) of former times of ignorance.” (Surah Ahzaab)

Rasullullah May Allah's peace and blessings be upon him has given a warning against wearing transparent clothing which makes the body visible or light clothing which emphasizes or highlights the figure of the body. He said,

“Many women are clothed but naked in reality. Such women will never enter paradise nor will they smell its fragrance.”

Even transparent and netted scarves are worn to deliberately display hair and parts of the body. Women who wear transparent or tight-fitting clothing should reflect over Rasullullah's May Allah's peace and blessings be upon him remark that such women are infact naked!. How shameful indeed to remain naked in this world and as a consequence, they won't even smell the fragrance of paradise.

Conclusion

Clothes should be considered a great bounty of Allah Taa'la and one should wear them and express thanks. Undoubtedly if all clothes are worn whilst taking heed of the divine laws of Allah, it will assume a degree if Ibadah and lean to the nearness of Allah Taa'la.

The Prophet May Allah's peace and blessings be upon him said:

“Whomsoever utters the following supplication after wearing clothes, all his past sins will be forgiven- All praises are due to Allah who clothed me with this and which He bestowed upon me without any toil and effort on my part.”

The object of this discussion is to encourage the Ummah of Rasullullah May Allah's peace and blessings be upon him to act upon the divine ordinances of Allah and to be concerned about the spiritual and physical reformation of all of us.



“And Only Allah gives divine guidance and He is the True Helper.”

Ma'assalamah Wa Ilalliqa' ,

Salam Alaykumullah ~

di kopi teh dr : islamic clothing , tengs ya for da sharing !

Saturday, April 9, 2011

Be A Better Goodfriend ^^

Salam Seindah Ukhwah to all my blog visitors. I hope , today is a nice day to all. Allah brings us to look my sharing today ^^ about what ? about friend. .

Okay , like they say, sharing is love. I think this proves what has been alleged. true if the partnership once it is made it will create a sense of love and affection to each other. Like me and you all. So, I love you guys. I share something for you. Accept my love!

What my share today ?

I would like to share about "How to Become a Better Friend" . Looks like simple title right ? But i swear , it hard to do. Love friends is not all in a good step and condition there are. Try search any ways to be "very good" friend ^^
  1. Stop acting selfishly. Try to put yourself in your friend's shoes for a change.
  2. Start conservations by asking after your friend and listen to what he or she has to say.
  3. Offer him or her plenty of advice and encouragement in what he or she is doing.
  4. Dont dump plans with a friend when a 'better' opportunity comes up.
  5. Call him or her to see how he or she is. Make the first move.
  6. Do your friend a favour or offer to help with a project.
  7. Be thoughtful, suggest things you can do together and never forget his or her birthday.
Above all , nurture your friendship as you would a romance. huhu ^^ Like what I said earlier, it seems easy but hard to implement. However, there is no harm if we try to do a variety of ways just to captivate our friends that we are always accompanied by our friends is. As long as no laws prohibited conduct, is sufficient.

Okay
, I hope your relationship with your friend is always the pleasure of Allah. And do not forget our relationship, my friends. :)



Ma'assalamah Wa Ilalliqa' ,
Salam Alaykumullah ~

Thursday, April 7, 2011

Ada Latest Ke ?

Salam seindah ukhwah , salam semanis senyuman ana hadiahkan buat muhadhir blog ana.

Sekali lagi ana ucapkan ribuan syukran sebab menyinggah blog ana yang masih dalam renovate la katakan. Hmm. .bercakap pasal renovate ni , actually memang ana dalam memilih background latest untuk blog ana ni. Kalau dulu hijau , aman bak kata orang. Sekarang ana nak tukar konsep , mudah dan ringan je. Tapi kalau ada yang tak berkenan , sila-sila la komen ye. .Customer first la katakan. hehe :)

Sebenarnya , ana mencari yang terbaru ni tak ada pulak. Terbaru mungkin ada , tapi nak terbaru memikat hati ana nak memilih tu yang tak ada. Susah bila kita dah berkenan kat satu tu. Ana memang berkenan kat background belakang tu. Ada kisah dia. Tapi takpe , kisah dia biar ana simpan ye. .Kat sini ana nak cerita sikit pasal "latest" ni.

Latest apakah yang ana maksudkan di sini ?

Latest tentang perasaan. Huihhh. . .jangan main-main dengan perasaan. Perasaan ada banyak. Namun ada had-had untuk merasainya. Jika suka pada seseorang tu , janganlah taksub suka padanya. Takut ia memberi benci padamu. Suka qoute ni , tak sama tapi ala-ala. Perasaan yang ada dalam keikhlasan seseorang mana boleh latest-latest , mana boleh nak baru-baru. Jadi , perasaan yang dalam keikhlasan , hanya akan terbenam kalau ia tak diendahkan. Ia tidak akan hilang sekalipun ia dilupakan oleh empunya perasaan.

Ana nak masuk topik latest jugak ni !

Hmm. . .cerita baru dari ana pulak , pada rabu lepas bersamaan 6 April 2011 , Alhamdulillah ana selesai menghabiskan peperiksaan 'speaking' untuk MUET ana. Memang mula-mula agak kalut sedikit , sebab ana bukanlah pro sangat dalam berbahasa Inggeris ni. Cakap pun tunggang langgang. Walau bagaimanapun , ana gunakan seluruh keyakinan ana untuk habiskan 'speaking exam' tu. Apa nak jadi , jadilah. Ana tawakal pada Allah sahaja. Yang ana ingat , perkataan yang banyak keluar dari mulut ana ialah "what , what we can say ?" dan "okay , right ?" . hehehe :) itu kononnya dah pro sangat la tu. Padahal , menggigil seluruh anggota. Subhanallah. Apapun , semuanya ana buat InsyaAllah keranaNya. Kalau tak dengan Bismillah dan keranaNya , mesti dah membisu ana kat dalam group member tu. .hihi ^^ Rasa dah lepas satu beban , tapi ada lagi 3 paper menanti. Yang ini tidaklah menggunakan lisan , tapi lebih kepada bertulis. Penat pada otak nak berfikir , penat pada tangan yang nak menulis. Ana kena study lebih sikit la nampaknya. :)

Apa-apa pun , latest update blog ana ni taklah latest sangat sebenarnya. Dan tak advantage pon. Tapi cukuplah ada isinya. Kalian 'ibrahkanlah atas cerita-cerita ana ini dalam kehidupan seharian antum. Kot kot lah ada , mana tahu. Perancangan Allah tak ada siapa tahu kan , rahsia tu ^^ Jadi , apa jua cabaran yang datang adalah sepatutnya kita kena lebih mengingatiNya. Mencari redhaNya. Bila semuanya keranaNya , InsyaAllah segala perlaksanaan yang kita lakukan adalah semuadah-mudah urusan. Hati pun senang ~ Baiklah , sehingga berjumpa di lain masa ye. . .Doa ana sentiasa mekar untuk kalian :)



Ma'asslamah Wa Ilalliqa' ,
Kullu Hubb Malikullah ,
Salam 'alaykumullah ~