Wednesday, May 11, 2011

Sedikit Bicara Tentang Cinta

Salam Seindah Ukhwah bertintakan kasih sayang.

Lama sangat rasanya ana tak memposting blog ni. Macam-macam hal yang berlaku di sekeliling ana. Tapi itu tidak bermaksud ana kalah. Its not a matter for me , even adalah sikit-sikit tu. Apapun , Allah yang pertama. Ingat Dia , waktu susah dan senang kita. InsyaAllah , semua problem settle !

Teringat dulu , macam tak percaya. Kadang-kadang ramai yang kita kenal. Ajak kita bercinta , ajak kita kapel. Tapi adakah ia benar-benar bermaksud cinta ? Apakah yang dimaksudkan dengan cinta. Tak payah la nak cerita pasal cinta , kalau semuanya membawa pada kemudharatan. Tak usah la mahu berkisah tentang sayang , rindu kalau ia langsung tidak mendekatkan diri pada Allah.

Tengok diri sendiri

Kadang-kadang kita yang lebih menuturkan kalimah-kalimah cinta , sampaikan kadang-kadang menjadi penasihat atau bahasa popularnya sebagai "Doctor Chenta". Alahai , tapi kita kalah juga dengan apa yang dimaksudkan dengan cinta. Kita tetap sakit hati bila dilukai. Kita tetap mengikuti apa kehendaknya bila apa yang dimahukan cinta.

Jadi tak perlulah berkata tentang cinta ?

Ah , tidaklah seperti itu ! Ana tidak kalah juga dalam memberi pandangan dan kadang-kadang diminta mencipta nasihat. :D apalah sangat yang ada pada ana ni , manusia seperti lain juga. Kalah dengan cinta. Kalah dengan rindu. Tapi , dalam masa sama jua. Cubalah kita istighfar , ingat seketika tujuan apakah kita kalah pada semua itu ? Pastikah kita cinta yang kita layarkan mendapat pengiktirafan daripada Allah ? Adakah cinta yang diulit sebelum sampainya keizinan Allah itu mendapat redhaNya ? mari sejenak kita fikirkan.

Berkatalah tentang cinta sebagai suatu ingatan pada pendamba cinta yang sejati.

Mungkin kita akan lebih matang selepas ini. Matang itu bukan pada usia , tapi pada pemikiran kita. Pandai itu bukan pada tingkat ilmu , tapi pada keberkesanan penyelesaian masalah yang dihadapi. Kuat kita bukan pada fizikal yang kebal , tapi kuat itu pada legapnya maruah yang takkan pudar. Semuanya kerana satu tujuan , Lillahi Ta'ala.



Semoga kita peroleh cinta yang diizinkan Allah , dan mendapat keredhaan dariNya.

Ma'assalamah Wa Ilalliqa'
Salam 'Alaykumullah ~

No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana prihatin ye ^^