Saturday, May 19, 2012

Untungnya Orang Yang Diuji

Assalamualaikum, sihat antum muhadhir blog ana ?


SELAMAT HARI GURU ! 
 Maaf, lambat wish. hehe.

Ok. Hari ni ana nak cakap pasal UJIAN. Memandangkan ramai yang tanya ana (poyonye la..), jadi ana cuba rungkai sikit la. Ilmu kan, kongsi-kongsi ^^

Untungnya siapa yang menerima ujian. Orang yang menerima ujian, adalah orang yang disayangi Allah. Siapakah orang yang menerima ujian ? Anda, saya dan kita semua. Makhluk Allah yang kerdil inilah yang asyik ditimpa ujian. Besar atau kecil, harganya tetap sama. Boleh dibayar dengan wang ringgit ? Oh, tidak sama sekali ! Hanya boleh dibayar dengan sabar dan redha.

"Atau kamu mengira bahawa kamu aka...n memasuki syurga sedangkan kamu belum ditimpa ujian seperti kaum-kaum terdahulu ?" - Surah Baqarah, 214.

Nah, ini buktinya. Kadang-kadang, kita selalu mengeluh dengan musibah yang kita hadapi. Kita lihat orang lain, yang lebih warak dan 'alim, kita katakan mereka sudah jauh elok daripada kita. Mereka sudah lama mendapat hidayah Allah. Mereka hebat dan ujian kepada mereka kecil. Sebab itu mereka seperti tidak mempunyai masalah.


Jangan disangka air yang tenang tidak ada buaya - peribahasa Melayu.

Mereka hebat, maka ujian mereka hebat. Awak tahu, sebenarnya harga ujian setiap orang ini sama. Yang hebat warak 'alim, ujian mereka itu. Dan mereka tenang kerana mereka kenal Allah dan percaya adaNya. Kerana sabar, mereka indah. Ujian orang biasa, bila dia ditimpa musibah, kebanyakannya mengeluh bukan ? Biasa, fitrah. Tapi, sama juga. Kalau tempuh dengan sabar dan percaya Allah menolong kita, saya katakan sekali lagi bahawa harganya sama.

Untunglah orang yang diuji Allah. Kerana setiap ujianNya adalah pertimbangan Allah untuk menambah atau mengurang iman seseorang :) Semoga berjaya, awak ! ^^ dan jangan lupa senyun :)

Ma'assalamah wa ilalliqa' ~~
Salam alaykumullah.

Saturday, May 12, 2012

Masih Ada Cinta

Assalamualaikum ^__^

Keifa hal ? Semoga sihat ye. Semoga tertambah juga iman dan amalnya. Semoga terletaknya kita dalam keredhaan Allah semata. InsyaAllah :)

Harini, nak cerita pasal apa eh ? Hmm..nak cerita pasal 'takde cerita buat cerita'. hehe :) Sebenarnya aku (harini bahasakan aku jap, lepak derr..) , agak ter- hakikatnya tak leh nak cakap ter apa. Yang pasti semacam rasa sedih ada, terharu ada, suka ada, gembira ada, resah gelisah pun ada. Nak jadikan cerita macam ni la...

Tadi ni, aku baru menziarahi BLOG dia. Siapa dia ? Dia itu kesayangan abadiku. Wahidatul Akmar a.k.a Syauqah Mawaddah. Wallahualam, samada dia selalu ziarah blog aku atau tak, its up to her. Aku jalan-jalan kat BLOG dia. Ada posting barulah ! Posting pasal imtihan syahadah dia yang lepas. Owhh ~ Alhamdulillah, dah berakhir katanya. Tak ubah perangainya (membaca buku pagi petang siang malam). Dan memang patut pun kalau kelebihan pandai tu ada pada dia. Man jadd wajadd, kan ? :)

Rindu ?

Rindu juga. Tapi awak rindu saya tak ? Terima kasih kalau awak rindu. (monolog).

Aku scroll sampai bawah. Ada nota. Tak perasan pula sebelum ni. Kalau dah lama, maaf ye ukhti. Ana tak perasan. Kalau baru, aku rasa perlu wajibul ghunnah untuk senyum :)) namaku tersemat didalam notanya. Indah.


Sedikit tinta untuknya - Syukran ukhti. Sejujurnya, ana sendiri berasa hambar dengan kita. Kenapa ? Ana sendiri tak tahu. Entah. Tapi ana hanya tahu satu perkara sahaja, Allah tak pisahkan kita. Maafkan ana, ukhti. Ana elak tentang apa yang diperkatakan Ayum. Sini ana jujur, sememangnya ana sayang pada seorang hamba Allah. Umurnya tidaklah sebaya Huda. Dia sebaya dengan Suhail. Darjah 5. Tergelak ? Patut pun tergelak sebab ana sendiri tidak pernah menyangka. Allahua'alam. Ana sayang dengan insan yang bernama Anis Arisya tu. Comel ? Tidak pun. Tak sama macam Syafiqah. hehe. Entah. Namun, ana mendekatinya tidak sama tuju dan niat seperti ukhti. Apapun, ada lain. Ana tak kisah. Ana semakin memahami 'cinta itu bukan pilihan'. Dan ana tidak tersenarai lagi sebagai seorang yang mahu menagih 'cinta sang lelaki'. Datangnya pasti akan pergi. Jadi ana ignore dan deny. Alhamdulillah :) Ukhti, hanya ana pasti. ^__^ Moga menjadi mujahidah yang terus istiqamah <3



Salam 'alayk ~
Ma'assalamah wa ilalliqa' ~