Tuesday, June 12, 2012

Aku Dan KIAS

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum. Kepada muhadhir blog ana apakhabar ? Ana sihat alhamdulillah. Syukur ke hadrat Allah yang telah menempatkan ana di suatu kawasan yang tak lama dahulu ana mengharapkan untuk bersimpuh pauh di situ. Sekarang, ana di sini.

Di sini, di Kelantan. Alhamdulillah, ana sebenarnya tidak menyangka bahawa ana akan memasuki Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra ni. Seawalnya ana merasakan, ana tidak mampu untuk menghadapi situasi keadaan di sini. Yelah, persekitaran yang syadeed membuatkan ana rasa malu. Ana sampai-sampai sahaja waktu mahu berdaftar, kelihatan ramai wajah-wajah bersih. Awal-awal lagi, segala salinan potostat ana tertinggal. Allahuakbar ! Memang gabrah habis waktu tu. Ish, apa ana ini ! huhu..


Mujur umi beri ikhtiar lain memandangkan ana bawa kesemua sijil asal. Ana fotostat sekali lagi. Memang gelabah waktu tu. Selesai je fotostat, terus beratur untuk mendapat giliran. Masuk saja, ramainya orang. Allahuakbar. Ana punya nombor giliran sahaja, sudah mencecah 200. Seorang sahabat ana, muslimin memberitahu yang dia juga hadir lewat, sudah mencecah 180 lebih. Mungkin lebih dari itu selepasnya. Allahua'lam. Habis daftar, kami semua dikehendaki memasuki Dewan Yayasan Islam Kelantan belakang KIAS. Untuk program MUI. Orentasi le tu. 

Kemudian, asramanya pula. Bukan dipanggil asrama. Untuk pertama kalinya ana didengarkan asrama dipanggil 'sakan'. Sakan dalam bahasa arab. Maksudnya penempatan ataupun kediaman. Ana dan pelajar baru lainnya diletakkan di Sakan Aisyah. Memang kelihatan uzur. Tapi, keuzuran ini adalah untuk mengajar insan seperti ana ini agar lebih bersyukur. Allah :') Untungnya, Alhamdulillah.

Untuk seketika ini, ana yang mengambil ijazah jurusan syariah masih menunggu kelas kuliah pada 1 Julai. Namun kelas intensif bahasa arab adalah pada 17 Julai. Penting tu. Ana kena berkejarlah juga. huhu. Baru berapa hari, ana dah rindu umi ayah dan adik-adik. Takpe, ana simpan. Raya nanti baliklah. hehe. Apapun, bagi ana KIAS adalah tempat yang sangat menenangkan. Alhamdulillah. :) Biah Solehah dah tersedia. Ana nak wujudkan lebih mantap ukhwah islamiyyah speerti yang dimaksudkan semasa orentasi. Allahualam bissawab. Doakan kejayaan ana ya.
Salamullah alayk :)
Ma'assalamah wa ilalliqa' ~