Sunday, August 26, 2012

Nikah Sokmo

Assalamualaikum. Salam berinti ukhwah kepada muhadhir blog ana. Alhamdulillah, masih diberi kesempatan ana untuk mengutus tinta dalam hamparan teknologi ni. Lama sangat rasanya ana dah tak posting apa-apa cerita kan ? InsyaAllah kali ni ana bawak satu cerita. Tapi mungkin agak ringkas. Kerana ana sengaja tidak mahu memanjangkannya. Sebagai ibrah, cukup mungkin ^^

Raya Ke 4, bersamaan hari Rabu hari tu, ana dan keluarga serta keluarga sebelah ayah telah bertolak ke Terengganu bagi melaksanakan rombongan bertunang sekaligus majlis pernikahan abang sepupu ana di Dungun. Alhamdulillah sepanjang perjalanan, tidak banyak masalah.

Fokus Utama : TUNANG dan NIKAH



Ala...nikah lagi Najah ni. Takde mende lain ke ?

Aikk ? Nikah kan ibadah. Kenapa nak tolak pasal hal nikah ni ? Kalau dah mampu, teruskan je la. Allah kan dah bagitau macam tu. Kan ? Kat FB tu, halnya macam ni. Kat FB tu, ana rajin pulak tetiba post pasal nikah reraya ni. Kenapa ? Kenapa eh ? hehe..yang tu takde pape kot. Mungkin rasa nak dekat, atau ada yang dekat. atau akan ada yang mendekati. Allahualam. Tapi tegasnya ana di sini, ada la pulak orang tak senang dengan status fb pasal nikah ana tu. Kenapa ?

Sebab nikah bukan untuk orang muda ? Untuk orang umur 25 ke atas ? Umur lepas SPM tak boleh dah ke ? 20 pun ? Tapi Allah kata, nikah je la kalau dah mampu bagi orang bujang. Aishh, terellah kalau boleh tafsirkan umur berapa.

Macam ni la. Bagi ana, nikah memang bukan benda main main. Tapi kalau dah ada, segerakanlah. Elak fitnah. Pasal mampu tak mampu, kena mampukan juga. Kalau tak mampu, jangan bercinta. Yelah, sebab majoriti orang sekarang nak nikah, bercinta dulu kan ? Jadi, ana pesan awal jangan bergewe. hihi. kelate masuk doh..ha, gitu la. Sebab, ia akan memakan hati anda sedikit demi sedikit. Makan hati, tau ? Tau tak ? Kalau tak tau cek kamus peribahasa. ^^ Dan Allah kata pun, Allah akan cukupkan rezeki antum kalau antum kahwin. Siyess ! Jadi kenapa nak takut untuk melakukan sesuatu yang halal ? Kenapa digelar gatal ?

Mana lebih memberi virus :

"Bercinta sudah tentu dengan nafsu"

ATAU

"Menikah dan bernafsu"

Bertindak bijak. Anda mampu mengubahnya. Jadi, jangan hairanlah kalau sekarang memang trend orang kahwin awal. Biasakan. Bukankah kita ni kembali ke zaman nenek moyang kita. Kahwin awal, kan ? Jangan jadikan kahwin awal sebagai suatu ketakutan. hehe. Ok, lepas ni. Sokmo kahwin deh. Antum bila lagi? Jemput ana ye.

Ana ?

Ana .... krik krik krik ~ hehe

Wallahualam.
Ma'assalamah Wa Ilalliqa' ~