Thursday, February 12, 2015

#AiLevYu : 11

2 tahun sudah berlalu.
.
Maka 2 tahun jugalah pengajiannya selesai. Dia kini sedang menunggu tawaran pekerjaan di mana-mana hotel yang memberinya peluang sebagai chef. Kad wangi si Yasmin pun sudah terbit. Tinggal seminggu sahaja lagi tarikhnya. Diam² rupanya Paksu berkenan dengan Yasmin ni. Entah bilanya mereka berkasih, Hidayu tidak tahu. Kerana Yasmin tidak pernah keluar malam sepanjang mereka duduk serumah. Bergayut telefon, mesej ketawa sorang² pun tidak. Razman, paksunya tu lebih-lebih lagi. Kalau jumpa mereka berdua, bagaikan pensyarah dan anak didik. Jeling² intai² nakal pun tidak. Mungkin ini yang dikatakan bertaaruf menurut Islam kot, bisik Hidayu.
.
"Hmm, kalau aku nak bertaaruf, dengan siapa ?" monolognya sambil merenung padi yang menghijau.
.
"Haaahhh !!" sergah suara wanita di belakangnya sambil matanya ditutup dengan tangan.
.
Bau inai. Perfume ni pulak. Macammm...
.
"Yasminnnnn !!" jerit Hidayu.
.
"Weh, bila sampai ? Apasal aku tak dengar bunyi kereta, bunyi bagi salam ke ? Kau masuk tak bagi salam eh ?" Hidayu menuduh Yasmin.
.
Mereka berpelukan sesama mereka. Wajah ceria mulalah bersinar bertemu sahabat sejati.
.
"Amboi amboi amboi, sorry sikit ok ! Aku dah bagi salam dah. Siap borak² dengan umi kau kat dapur tu. Yang kau ni haa termenung panjang, dari tadi aku dengar taaruf la, cinta la, apa laa..dah pandai angau dah eh !" ditonyoh-tonyoh pipi Hidayu.
.
"Eh, dengar ke ? Hahaha. Rahsia la tau, janji ! Jangan bagitahu paksu."
.
"Yelah, yelah. Tengoklah camne. Hehe."
.
"Eh, kerja macam mana sekarang ok ? Ada tak anak murid yang nakal² ?" tanya Hidayu.
.
"Alhamdulillah. Setahun dah mengajar ni, aku dah makin selesa la. Nakal tu memang ada, lagi² yang macam kau ni. Nasib baiklah dah masak perangai kawan aku ni, bolehlah handle."
.
"Amboi..."
.
Terkekek-kekek Yasmin mengenakan Hidayu. Hidayu memuncungkan bibirnya. Seperti ada sesuatu yang berat dalam hatinya.
.
"Beb, apasal ?"
.
"Entahlah. Offer job aku belum dapatlah. Boring jugak duduk rumah. Asal aku masak je, tak lain tak bukan umi je la yang puji masakan aku. Nak jugak Chef Wan puji kan kan ? Haa..."
.
"Ohh, itupun susah hati ke ? Ni haaa..ada surat sampai kat Abang Razman, surat kau. Offer job kot. Try la bukak." Yasmin menyerahkan surat yang belum dibuka kepada Hidayu.
.
Hidayu mengambil surat tersebut, dikoyakkan bahagian hujung. Dikeluarkan surat tersebut. Yasmin agak hairan melihat surat tersebut kerana ada bahasa asing dalamnya. Bibir Hidayu menyeringai. Ada sesuatu yang menggembirakannya.
.
"Yaaayyyyy !!!! Aku dapat job, aku dapat jobbb !" Hidayu melompat-lompat. Umi yang sedang membawa air turun bergoncang air. Terkejut melihat telatah anaknya.
.
"Hoi, kalau ye pun cubalah jadi perempuan sikit !" Umi memarahinya.
.
Hidayu kembali duduk di kerusi dan buat² sopan. Masih lagi bersisa senyumannya.
.
"Oversea ke ? India ?" Yasmin bertanya.
.
"India amendenya, Krabi kottt Krabiii !" Hidayu memegang tangan Yasmin kuat. Gembiranya tak terkata.
.
"Krabi ? Kat India ke ? Tulisan macam India je." Yasmin masih kehairanan.
.
Hidayu mulalah membuat matanya ke atas sambil kepalanya dipusing-pusingkan. Lembab betullah minah ni.
.
"Krabi kat Thailand la, Maksu !" panggilan maksu juga akhirnya dia panggil. Terkekek tak sudah Hidayu.
.
"Thailand je pun, beriya apanya. Balik selalu tau. Raya balik, jangan raya kat sana je." Umi pesan.
.
"Krabi ni cantik kot. Oh my God, i got it. Thank Allah." Hidayu menadah tangannya sambil mendongak ke atas.
.
"Speaking terusss ! Woi, bila pergi ? Bawak aku sekali !" suara garau Imran mencelah sambil membawa sejumlah ikan talapia hasil dari mengailnya di tepi sawah. Imran adik Hidayu, masih belajar di universiti. Minat mereka sama, suka merantau.
.
"Duit, duit. Haha. Hmm, kat sini tarikh dia lepas tarikh kenduri sambut menantu kat rumah Paksu." Hidayu sambil membuat muka serius.
.
"Paksu kahwin kat sini la, senduk" Umi, Imran dan Yasmin serentak. Kemudian ketawa berdekah-dekah.
.
"Eh ? Ha, maksud Ayu kat sini la..." Hidayu menggaru kepalanya yang tak gatal.
Krabi menunggumu Hidayu. Sawadekap kap khun kap. Ai baa ! Hahaha.
............................
#ailevyu

#AiLevYu : 10

"Yusri ? What are you doing ?" Puan Noor.
.
Puan Noor dan Yasmin sampai sambil membuat muka berkerut. Hairan barangkali kerana Yusri berbaring atas rumput. Yasmin sudah menggeleng. Dia tahu, ini mesti kerja si Ai. Lelaki ? No, Ai memang anti lelaki buat masa ni. Bagus juga, Ai ada sikap menjaga maruahnya. Tapi kena diajar juga sikap menerima yang baik dan soleh.
.
"Eh, ma. Hehehehe. Taklah, sesaja la Yus lepak. Tak boleh nak duduk sebab ada gajah besar tengah duduk." Yusri menabur terus baja hilang perasaan di hati Hidayu.
.
Alahai, geramnya aku dengan mamat ni ! Tadi punya manis, sekarang dah macam puaka mulut tu.
.
Yusri bingkas bangun.
.
"Ma, dah habis sewa meja ke ? Jomlah balik. Takutlah nanti ada gajah besar pijak kita." Yusri sambung. Terkekek dia ketawa.
.
"Hai, Yus ! Dont said like that laaa..." Puan Noor menampar manja pipi anak tunggalnya.
.
"Kesian Hidayu. But, I wanna ask you, Hidayu sem akhir kan ? Yasmin cerita, Hidayu bidang kulinari masakan. So, bakal chef la ni ?" Tanya Puan Noor sambil memaut bahu anak gadis itu berjalan.
.
"Ya, Puan Noor." Hidayu menjawab sepatah.
.
"Dont call me Puan lah, sayang. Just call me, mama. Yasmin, bila² bawaklah Hidayu datang rumah."
.
Kembali semula degup jantungnya. Mama lah pulak. Adoi. Senyum kelat Hidayu.
.
"Beres, Puan ! Hehehe." Yasmin menunjukkan jempul ibu jari sambil ketawa kecil.
.
Mereka berbual pendek sampailah ke kereta dan motor masing².
.
Hidayu, its look like "Eh apasal Puan Noor nak aku je panggil dia mama ? Apasal Yasmin yang kenal dia lama dah still call her Puan ?". Why, Hidayu why ? Arghhh !
.
.....................
#ailevyu

#AiLevYu : 9

Rancaknya Puan Noor dan Yasmin berbual. Isteri rektor ni memang bersahaja. Sekali tengok, macam makcik-makcik cleaner yang baru dapat pakai cecantik nak pergi KL sebab nak shopping. Hidayu dan Yusri ? Melepet ditepi mereka, duduk berdepan. Senyap sunyi. Nak menyampuk, tak kenal. Nak borak sendiri, takut potong line sound pulak. Aiseh, takleh jadi ni. Makanan dah habis, air dah habis. Tinggal buih mulut tak kering. Tu yang lama tu.
.
"Err, Puan Noor, Yasmin, saya ke toilet kejap ye ?" pinta Hidayu.
.
Sebenarnya bukan mahu ke tandas pun. Saja mahu melepaskan diri dari kerimasan perbualan kakak² makcik² tu. Dan, sengaja mahu lari dari memandang dan dipandang oleh jejaka berlesung pipit di depannya.
.
Puan Noor dan Yasmin mengangguk.
.
Seminit dua minit, Yusri juga tak betah di situ. Aih, mama ni berborak ke membuang masa ni ? Getus hati Yusri.
.
"Ma, Yus ambil angin kejap." pinta pula Yusri.
.
"Ok, but dont be late eh ? And jangan jauh²" pesan Puan Noor.
.
Aik, anak emak rupanya lelaki gagah ni. Hahaha. Geli hati Yasmin.
.
.
Sedang Yusri berjalan mengambil angin di tepi tasik berdekatan dengan restoren, kelihatan seorang gadis sedang leka dengan selfonnya.
.
"Ehem.." saja Yusri berdehem.
.
Terkejut Hidayu sambil mengurut dadanya kerana kaget. Dia melihat kepada pemilik deheman tadi.
.
"Main COC ?" Yusri bertanya setelah dirinya tidak dipandang lagi.
.
"Level berapa ?" Yusri bertanya lagi.
.
"Kenapa awak datang ni ? Awak cari saya eh ?" Soal Hidayu tidak lagi menjawab pertanyaan Yusri.
.
"Eh, perasannya ! Saya malas la nak ganggu mama saya dengan kawan awak tu berborak. Dah macam meja makan sendiri dah diorang buat tu." Yusri berleter.
.
"Biasalah perempuan" Hidayu menyokong.
.
"Awak kata pergi tandas tadi ?" soal Yusri pula.
.
"Hmm, tak pun. Saya pun macam awak la ni lari dari meja makan buat² mama awak dengan kawan saya tu."
.
"Oh, boleh saya tumpang duduk ?" pinta Yusri.
.
Aishhh dia ni. Tapi kesian juga biar berdiri je. Bagilah. Mana ? Atas peha ? Hailaaa... bisik hati Hidayu.
.
"Kerusi ni memang muat untuk 2 orang. Tapi sorang lagi hanya dibolehkan untuk sejantina dan suami, dan juga mak atau ayah. Terima kasih. Awak nak duduk, boleh. 2 pilihan. Samada duduk rumput, atau duduk kerusi sebelah sana." Rasa macam berdas-das tembakan meluru ke arah Yusri.
.
Hidayu meneruskan permainan aplikasi Clash Of Clan.
.
Yusri kemudian pergi begitu sahaja. Entah ke mana. Hidayu memandangnya dengan jelingan sinis.
.
"Padan muka. Macam tak reti pulak yang kita ni perempuan, bukan mahram." dia mengomel sendiri.
.
Tak lama kemudian, Yusri pantas membentangkan surat khabar lantas duduk di atas rumput, bersebelahan kerusi di mana Hidayu duduk, sambil menghadap tasik.
.
"Ahhh, segar dan nyamannya." Yusri mendepakan tangannya sambil menarik nafas. Kemudian terus sahaja badannya dibaringkan ke atas surat khabar.
.
Hidayu semakin kehairanan. Berkerut-kerut dahinya.
.
"Ah, cik Hidayu. And for your information, I am Yusri. Then Yusri will never give up. Saya terima pilihan pertama awak." matanya menjeling Hidayu. Mulutnya tersenyum manis, sinis dan sais. Sais apa sais ? Saissskoo !
.
Ya Allah, apalah dalam kepala otak lelaki ni ! Selamatkanlah aku dari pandangannya. Selamatkanlah aku dari tergoda dengan kekacakan lesung pipitnya yang macam Hami Asraff tu. Sebu hati Hidayu.
.
Hidayu menutup aplikasi permainan COC. Dia membetulkan duduknya, jubahnya. Agar tidak melayang dek angin, sekali boleh terselak menampakkan auratnya. Eh, malunya !
.
"Kenapa awak diam ?" Yusri bersuara selepas Hidayu diam tidak berkata apa-apa. Dia telah menjauh sedikit. Mahu ke kerusi sebelah, sudah ada keluarga duduk berpiknik. Mahu pergi, ke mana lagi ? Adui.
.
"Eh ? Saya lupa nak cakap kat awak tadi, cantik awak pakai jubah harini. Rasa macam tak kenal pun ada. Kalaulah bukan awak...hmmm..." Yusri tidak meneruskan kata-katanya. Senyuman Yusri jadi misteri.
.
Hidayu menjadi malu. Terus wajahnya berubah kemerahan. Orang kulit tak cukup pigmen, camtulah. Tapi, senyuman Yusri tu menjadi tanda tanya buat dirinya. Apakah yang sedang difikirkan ?
.
"Kalau bukan saya, kenapa ?" Hidayu tetiba bersuara.
.
Yusri terus memandang Hidayu dengan senyuman. Hidayu yang tadi memandang Yusri terus beralih wajahnya memandang tasik. Dibuat-buat mimik kemarahan. Sedangkan jantungnya berdegup laju.
.
"Kalau bukan cik Hidayu, dah lama saya suruh mama saya masuk meminang. Hmm, lama juga membujang ni." Muncul lagi senyuman nakal Yusri.
.
Gulp ! Telan air liurlah Hidayu. Itu rupanya misteri di sebalik senyuman. Jadi Yusri taknak aku la kan maksudnya ? Eh, apa aku fikir ni ? No no no, stop thinking about man. Jerk man. Oh yes, man is jerk. Hidayu sudah tidak betah lagi duduk di situ. Dia mahu bangun namun kalau dia bangun, nampak sangatlah yang dia terlalu tergoda dengan topik si jantan mulut manis ni.
.
.......................
#ailevyu

#AiLevYu : 8

Hari minggu, hari cuti. Ramainya orang dalam Shopping Mall ni. Biasanya dia hanya melepak litar lumba tengok kereta GT atau motor GP membuat latihan. Hidayu lebih cenderung minatnya pada bidang permotoran walaupun dia menuju kerjaya sebagai seorang chef.
.
Sedang Yasmin sibuk memilih barang, manakala Hidayu membawa troli. Hidayu yang keboringan membelek² kotak² biskut pelbagai jenama. Adalah 2 3 kotak yang diambilnya. Tapi nanti dikaunter, bukan dibelinya pun. Malah diletakkan dikaunter tidak dibayar. Memang itulah kerjanya. Menyusahkan cashier, dengan tujuan suka mempermainkan. Hidayu, Hidayu.
.
Krashhh...krashhh...
.
Bunyi kotak-kotak biskut terjatuh. Seorang wanita lingkunan 50-an usianya, bersebelah dengan longgokan kotak biskut tadi. Wajahnya kelihatan cemas sambil tangannya mengutip kotak biskut untuk diletak semula ke rak.
.
"Err..cik, takpe takpe biar saya angkat." Hidayu menolongnya mengangkat kotak biskut ke rak.
.
"Eh, takpe takpe. Buat susah awak." senyum hambar wanita itu.
.
"Takpe takpe.." Hidayu masih bertegas untuk menolong.
.
"Mama, are u ok ? Siapa yang langgar mama ?" suara garau lelaki tiba² muncul.
.
Hidayu masih tunduk mengutip kotak.
.
"Hai, buat salah tu minta maaf la. Jenis apa manusia macam ni. Dah salah tu minta maaf je la." terus sahaja suara itu menuduh Hidayu yang sedang sibuk menolong.
.
Panas telinga Hidayu. Haihhh, menuduh pulak. Bentak hatinya. Wanita tadi mahu mengatakan sesuatu pada anak lelakinya itu, namun Hidayu pantas melawan.
.
"Eh, jagalah sikit mulut tu jangan main tuduh je ! Insuranskan sikitlah." Hidayu menindung jarinya tepat ke arah wajah lelaki tadi.
.
Tiba²,
.
"Cik Yusri ?"
.
"Hidayu ?"
.
Masing² memandang antara mata. Terkejut, terkedu, terjeda.
.
"Haa, mama nak bagitau tadi. Dialah yang tolong mama tadi sebab mama terjatuhkan kotak biskut ni. Kenapa Yus terus tuduh dia ? Selalulah Yus buat mama malu macam ni. Malunya mama." Puan Noor menekup mukanya.
.
"Dik, maaflah ya anak acik ni memang selalu macam ni."
.
Masih terjeda antara mereka.
.
"Dik ?" tiada jawapan dari Hidayu.
.
"Yusri ?" tiada juga jawapan dari Yusri.
.
"Hai !" Puan Noor menggegarkan bahu mereka.
.
"Eh ?" masing² terkejut. Kemudian keduanya menundukkan wajah. Malu. Ada organ dalaman yang bergetar.
.
"Ya Allah, korang ni dah jatuh cinta ke ? Dari mata turun ke hati ?" Puan Noor mula menyakat kedua mereka.
.
"Maaa...." malu Yusri sambil membuat wajah konon² jual mahal.
.
"Ai, apahal ni ?" Yasmin yang tadinya sibuk di seksyen lain, baru tersedar ada insiden di bahagian makanan ringan.
.
"Takde apalah." Hidayu membalas acuh tidak acuh. Dia juga merasakan getaran seketika tadi. Entah getaran apa.
.
"Eh, Puan Noor !" Yasmin bersalaman dengan Puan Noor.
.
"Laa...kawan adik ni ke kamu ni Yasmin ? Saya tak kenal dia. Mujurlah kalau macam tu. Ha, takpe. Macam ni, lepas settle shopping ni, ikut kami ke restoran sebelah tasik tu boleh ?  Adalah rezeki sikit, saya belanja awak berdua." Puan Noor mempelawa mereka.
.
Aduhh, kena berdepan lagi dengan dia ni. Macam mana nak telan kalau dia ni ada depan. Berdebar tak habis kot. Eh, debaran apakah ini ? Takkanlah pintu hati aku terbuka balik ? Ahhh, tidakk ! Jerit hatinya.
.
Mereka selesaikan borak setakat itu untuk selesaikan lagi hal membeli-belah barangan Yasmin. Namun, ada mata yang nakal masih menjenguk pemergian dua orang gadis tadi. Ada yang sudah pandai menguis-nguis hatinya yang kian lama tidak disentuh.
.
Alahai, ayunya si tukang penguis hati.
.
..............
#ailevyu

#AiLevYu : 7

Hari minggu, biasanya Hidayu keluar melepak dengan rakan² sekepalanya. Tapi haritu dia hanya melepak di rumah. Hosmet yang lain semua keluar, kecuali Yasmin. Yasmin nak keluar ? Orang sewarak Yasmin nak keluar ? Boleh, tapi dengan kaum sejantinanya.
.
"Hai, ada orang tak melepak la harini." perli Yasmin sambil menyidai pakaian di tepi halaman rumah.
.
Hidayu yang sedang mengunyah kacang sambil menonton movie di laptop berpaling melihat orang yang bercakap dibalik tingkap.
.
"Hek elleh. Perli kita la tu." bibirnya menjuih.
.
Yasmin sudah tergelak sakan di luar.
.
"Ai, keluar jom. Teman cari barang." Alang² Hidayu ada di rumah, baik dia tambat dulu.
.
"Alahhh, aku takleh keluar la."
.
"Aik, apasal ?" Yasmin sudah melangkah masuk ke rumah. Diletaknya bakul basuhan tadi dibelakang pintu. Dia terus duduk di depan laptop Hidayu.
.
"Aku takde baju la." alasan Hidayu.
.
"La, kan berlambak baju. Apasal pulak."
.
"Hmm, ko ni. Tak kisah ke keluar dengan aku pakai seluar shortpant, baju lengan pendek, tak pakai tudung ? Bukan ko kata dosa ke kalau ikut aku macam ko bawak aku tayang aurat kat orang lain ?" Hidayu dengan selamba ingatkan semula tolakan Yasmin saat dia mengajaknya keluar.
.
"Kau ni, sekarang kan lain. Dah pakai tudung. Takpe la, nanti aku bagi pinjamlah sweater. Tutuplah lengan tu. Pakai seluar panjanglah."
.
"Ala, ketatlah nanti. Malu."
.
Yasmin agak terkejut. Aik, semenjak bila pula sahabatnya ini pandai malu. Mengadu ketat pula.
.
"Min, baju kurung ada ?" dipegang tangan Yasmin.
.
"Err...baju kurung takde. Sebab aku basuh dah semua. Jubah ada la." Tawar Yasmin.
.
"Jubah ? Heee, ko ni. Aku taknak la alim alimah sangat. Lainlah kau, ustazah." dibuat mimik muka jelek.
.
"Alah, jubah bukannya menentukan kita ni alim ke tak. Jubah ni satu pakaian yang sopan, tak ketat dan tutup aurat. Sambil² tu dapat pahala. Nak tak ? Aku nak cari barang untuk presentation ni. Sekejap je. Bolehlah. Bolehlah eh eh ?" pujuk Yasmin.
.
"Hmm....ok lah. Tapi taknak yang labuh sangat tau. Aku taknak jadi ustazah. Hehehe"
.
Terkekek Hidayu. Yasmin hanya menggeleng. Dia faham sahabatnya itu. Semakin hari, semakin pulih jiwa seorang muslimah dalam dirinya. Kadang-kala, ada malam² di mana orang lain tidur, Hidayu tidak. Dia mengisi masa itu dengan menangis sambil berteleku seorang. Mungkin begitulah jiwa yang cuba menerobos cinta Tuhan. Tidak sengaja, namun kepayahannya tetap mahu dilalui.
.
Hidayu, bakal menjadi seorang Hidayu.
.
.............
#ailevyu

#AiLevYu : 4

"Salah ke, paksu ?" Hidayu menepuk meja.
.
Terkejut Razman tiba² meja ditepuk. Dia dapat melihat riak wajah Hidayu amat tidak puas hati.
.
"Salah tu, tak salah."
.
Tidak sempat menghabiskan kata, air yang mereka pesan sampai.
.
"Tapi kan tak ikut syariat Allah. Kita kan o.." tidak sempat menghabiskan kata, makanan pula sampai.
.
"Aney, kenapa mau hantar makanan asing² ? Hailaaa....lain kali hantar sekaligus saja la." Hidayu menegur mamak yang bekerja menjadi pelayan cafe.
.
"Sorry la.." mamak tadi meminta maaf kemudian terjeda seketika apabila melihat empunya suara.
.
"Ammaaa....awa suda pakai tudung ka Ai ? Ai ka ini muka manya cantik. Adududududu, kalu macam ini Ai la abang suda suka sama Ai." mamak tadi kembali ceria. Tidak sangka Hidayu berubab sekelip mata.
.
Razman sudah terkekek mendengarnya. Hidayu mukanya memerah. Memang mamak ini selalu rapat dengannya kerana dia selalu menonton bola lewat malam di cafe.
.
"Aneyyy, jangan buat malu aku la. Ko gi la buat kerja ko. Kang ada bola, aku cerita la. Aduhhh..." Hidayu sudah mengusap wajahnya. Malu juga bila mamak tegur, mata² lain turut memandang.
.
Mana tidak, Ai di dalam kampus adalah seorang tomboy, sejak bila dia naik haji tetiba bertudung ni. Musykil musykil.
.
"Tengok, semua orang suka kot dengan Ayu pakai tudung. Kan ayu." paksu masih berbaki ketawanya.
.
"Paksu, tak pakai tudung je kot. Ayu solat, Ayu mengaji, Ayu bagi sedekah. Ayu bukannya langgar yang berat pun. Tak pakai tudung je. Nanti kalau dah macam tua sikit, Ayu pakailah." panjang alasannya.
.
Razman menggeleng.
.
"Ayu sayang ayah ?" Tanya Razman.
.
"Opkossss sayang ! Apalah paksu ni, itupun tanya. Ayu takde lelaki lain dah Ayu sayang selain ayah dengan paksu." bersungguh dia menjawab.
.
"Kalau sayang, kenapa bagi dosa dekat ayah dengan umi ? Lagi² ayah yang dah pergi. Ayu tak terfikir ke, Allah mesti tanya ayah kenapa kau tak suruh anak kau bertudung, kenapa seluar anak kau ketat, kenapa baju anak kau ketat, kenapa kau tak ajar anak kau pasal aurat. Setiap soalan yang tak dapat dijawab ayah dalam kubur, ayah yang kena seksa tau. Sebab dosa kita kat dunia ni, ayah yang kena. Ayu sayang ayah ke macam tu ?" psiko Razman.
.
Anak saudaranya ini, amat dia sayang. Abangnya pesan sebelum pergi, sayang dia macam sayang anak sendiri. Walaupun pada masa itu umur Razman baru mencecah 18 tahun manakala umur Hidayu 10 tahun.
.
"Paksu, janganlah cakap macam tu. Bukan Ayu taknak pakai tudung, tapi Ayu cuma nak bebas. Ayu malas pakai tudung, nanti mesti diorang ingat Ayu boleh menerima dan kembali bercinta." Hidayu masih berbasi-basi.
.
"Astaghfirullah. Pendeknya akal yang fikir macam tu. Kalaulah pakai tudung tu boleh kembali bercinta, kenapa Paksu yang lelaki ni yang tak berubah watak pakai tudung tak dijemput bercinta ?"
.
"Ayu, cinta ke, kapel ke, apa² benda yang melibatkan hati ni selalu menyusahkan kita. Itu yang menyebabkan kita susah nak agungkan Allah, susah nak ikut syariat Allah. Pakai tudung pun alasan nak jadi perempuan biar dapat berkapel ? Oh goshhh ! U better change ur mind dear.  Ayu dah besar kan, dah jadi budak ipt pulak, tentu² boleh berfikir. Bukan umi dengan paksu tak ajar. Tapi Ayu sengaja buat tak tahu, buat jahil macam ni sebab Ayu taknak kembali zaman silam, tak ingat semua yang dah berlaku dan menyakiti Ayu, right ? Ginilah, balik rumah nanti, Ayu duduk sendiri², Ayu tenangkan fikiran." Razman berhenti minum.
.
Dilihat wajah Hidayu lesu. Roti Nan Cheese yang dikirim tadi juga dicubit-cubit, dipintal-pintal. Kunyahnya perlahan sekali.
.
"Ayu ingat balik pesan ayah apa. Jadi anak yang solehah. Solehah tu macam mana ? Adakah tidak menutup aurat itu solehah ? Adakah melawan kata ibubapa itu solehah ? Ayu fikirkan, ok ? Paksu ada kelas ni. Ayu ?"
.
"Ada." Sepatah dia jawab.
.
Razman tahu dia sudah menjentik hati gadis di hadapannya. Namun, itulah pengajaran yang selalu dia buat. Dan kadangkala ia berkesan.
.
"Ok, takpelah. Paksu pergi dulu. Nah !"
.
Not RM50 dua keping dihulur.
.
"Bayarkan, lepastu lebih buat belanja. Belanja yang halal ya." Pesan lagi.
.
"Ok." Cepat juga dia ambil. Hehe rezeki.
.
"Paksu " Hidayu melaung saat Razman sudah banyak langkahnya.
.
"Malam ni jom jalan² belanja Ayu eh ?"
.
"Ha, lagi satu. Jangan panggil Ayu tau, panggil Ai." terkekek dia memberi arahan.
.
"Sudah sudah. Paksu nak pergi kelas ni. Nanti paksu wassap." Hanya tangan yang memandang. Badan dan kaki sudah ke depan.
.
Hai, paksu. Bersyarah dah macam ayah. Kalaulah ayah ada lagi. Ayah....Ayu salah ke ni ? Ayah sakit ke tu ? Ya Allah, janganlah seksa ayah aku. Desus hatinya.
.
Hidayu, dia masih berteka-teki untuk menjadi Hidayu.
.
.................
#ailevyu

#AiLevYu : 6

Sudah berapa hari Hidayu ke kolej dengan bertudung. Baju juga sedaya upaya dia cuba labuhkan. Ada ketika, baju kurung kawannya pun dipinjam. Panas, tak selesa, semua ada. Tapi nak buat macam mana, kalau membuka, karang adalah yang mengadu dekat paksu. Aisehmen !
.
Tengahari, masa kuliah berehat. Haritu Hidayu uzur, jadi dia tidaklah ke musalla. Terus sahaja kakinya melangkah ke cafe. Hujan pula, sedaplah kalau hirup nescafe panas.
.
Sedang Hidayu duduk menghirup air, dia ternampak susuk tubuh yang dikenalinya sedang membeli air juga. Susuk tubuh yang mana malam itu dia membidas cukup². Namun malam itu selepas pulang, paksu memberinya mesej Whatsapp.
.
'Ayu, knp Ayu bidas cakap kawan paksu ?'
.
'Lah, dah knp ? Dia yg perli Ayu dulu.'
.
'Ayu, dia engineer utk bangunan baru kolej ok. Then he is a anak Rektor. Ohmaigod ! Ayu tak kenal ke ? Dia dah banyak kali keluar tv. Pop kot sekarang."
.
'Seriously ??'
.
Sejak malam tu, Hidayu pasti akan cuba mengelak bila berdepan dengan mamat janggut nipis tu.
.
Hidayu menyorokkan mukanya ke bawah  konon² sedang bermain telefon.
.
"Eh, sorry. Macam kenallah." Suara garau menyapa.
.
Ah sudah ! Hidayu mengangkat wajahnya, senyum sambil nampak gigi.
.
"Boleh duduk ?"
.
Hidayu mengangguk.
.
"Tak makan ke ?" lelaki tadi bertanya sambil meletakkan pinggannya yang terisi penuh lauk dan nasi.
.
Terliur juga si Hidayu ni, tapi dia terlupa membawa wang saku. Hidayu geleng sambil menghirup sedikit nescafe.
.
"Tak lapar ?"
.
Tidak sempat dia mahu menanyakan lagi, selfon Hidayu berdering. Dia angkat, perlahan suaranya supaya tidak didengari lelaki di hadapannya.
.
"Hello. Ha..ha..yelah aku tau. Tapi aku tak bawak duit ni. Nanti la. Ok ok. Bai." ditekan punat merah.
.
"Tak bawak duit ke ? Kalau nak apa² ambil je la. Saya belanja." pelawa lelaki itu.
.
"Takpelah, Cik Yusri. Saya tak lapar sangat pun. Lagipun kejap lagi kelas ni. Takut makan banyak, mengantuk pula."
.
"Eh, awak tahu nama saya ? Mesti paksu awak bagitau ni. Hehe" Ketawa Yusri. Nampak benar lesung pipitnya.
.
"Haah. Haritu, maaflah ye Cik Yusri."
.
"Eh, nothing la. Saya yang patut minta maaf."
.
"Oh okey."
.
Aduh, nak buat apa lagi ni. Takkan duduk sini lagi tak cakap apa². Getus hati Hidayu.
.
"Aa..Cik Yusri, saya pergi dulu ya. Masuk kelas awal sikit." Tidak sempat Yusri mahu berkata-kata, laju langkah Hidayu meninggalkannya.
.
Hidayu, Hidayu. Geleng Yusri.
.
............
#ailevyu

#AiLevYu : 5

"Ayu, siap. Kejap lagi paksu ambil." dengar suara paksu, menyeringai senyumannya.
.
"Ok, paksu !"
.
"Ha, lagi satu ! Pakailah yang sopan sikit. Pakai tudung tu. Paksu ajak kawan paksu sekali ni."
.
Semyuman yang tadinya menyerlah, kini kembali muram. Adui, ada kawan paksu pulak ! Desus hatinya.
.
15 minit kemudian, paksu sampai depan rumah sewa. Kereta Hilux putih tayar empat itu, dipandu oleh kawan paksu.
.
Selesai sahaja masuk ke dalam Hilux, tangan paksu disalam. Kemudian senyap. Hanya suara Razman dan sahabatnya sahaja yang bernada di atas kereta sehinggalah sampai ke restoran.
.
"Paksu, mahal kot sini." berbisik-bisik ke telinga Razman. Razman hanya senyum.
.
Masa banyak dihabiskan dengan borak antara Razman dan sahabatnya. Hidayu perasan, kawan paksu inilah tadi yang menegur Zahid. Kelihatan lebih muda dari paksu.
.
"Alamak, Man."
.
"Apa dia ?" Razman mengangkat keningnya.
.
"Bukan ini malam, malam Hidayu ke ? Kesian anak buah kau ni. Hehe." Terkekek dia memerli Hidayu yang agak menampakkan keboringannya.
.
"Apahal pulak ? Takpe la, orang dah belanja kita ikut je la. Isi perut, siapa tak untung ?" Hidayu membalas.
.
Razman menelan liur. Ya Allah, anak buah aku ni. Menjawab pulak. Dia tak kenal ke siapa orang ni ? Getus hati Razman. Dilihat sahabatnya, mengikut ketawa si Hidayu.
.
"Kalau macam tu, ajak je la Ayu ni. Dapat pulak makan free selalu, kan best." Dibalas lagi.
.
"Tak payahlah. Kita bukannya orang susah sangat pun. Takat makan nasi goreng kat restoran lain lagi sedap dari restoran ni. Mahal² pun tak guna, sama je rasa dengan masak sendiri." Hidayu membalas lagi.
.
Kali ini sahabat Razman itu terdiam. Serius nampak. Si Hidayu sudah mula menjeling tanda hatinya sebel. Razman pula semakin cuak. Dia memikirkan bagaimana mahu menamatkan semua ini.
.
"Ha, takpelah. Biar paksu gi bayar kejap."
.
"Tak payah, Man. Aku dah bayar."
.
"Huh ?" Razman hairan.
.
"Boleh bayar guna apps ni." Dia menunjukkan telefonnya.
.
Ceh, menunjuklah tu ! Konon kaya sangat. Pirahhh !
.
"Ohh, kalau macam tu jom kita baliklah. Hehehe"
.
............
#ailevyu

#AiLevYu : 4

"Salah ke, paksu ?" Hidayu menepuk meja.
.
Terkejut Razman tiba² meja ditepuk. Dia dapat melihat riak wajah Hidayu amat tidak puas hati.
.
"Salah tu, tak salah."
.
Tidak sempat menghabiskan kata, air yang mereka pesan sampai.
.
"Tapi kan tak ikut syariat Allah. Kita kan o.." tidak sempat menghabiskan kata, makanan pula sampai.
.
"Aney, kenapa mau hantar makanan asing² ? Hailaaa....lain kali hantar sekaligus saja la." Hidayu menegur mamak yang bekerja menjadi pelayan cafe.
.
"Sorry la.." mamak tadi meminta maaf kemudian terjeda seketika apabila melihat empunya suara.
.
"Ammaaa....awa suda pakai tudung ka Ai ? Ai ka ini muka manya cantik. Adududududu, kalu macam ini Ai la abang suda suka sama Ai." mamak tadi kembali ceria. Tidak sangka Hidayu berubab sekelip mata.
.
Razman sudah terkekek mendengarnya. Hidayu mukanya memerah. Memang mamak ini selalu rapat dengannya kerana dia selalu menonton bola lewat malam di cafe.
.
"Aneyyy, jangan buat malu aku la. Ko gi la buat kerja ko. Kang ada bola, aku cerita la. Aduhhh..." Hidayu sudah mengusap wajahnya. Malu juga bila mamak tegur, mata² lain turut memandang.
.
Mana tidak, Ai di dalam kampus adalah seorang tomboy, sejak bila dia naik haji tetiba bertudung ni. Musykil musykil.
.
"Tengok, semua orang suka kot dengan Ayu pakai tudung. Kan ayu." paksu masih berbaki ketawanya.
.
"Paksu, tak pakai tudung je kot. Ayu solat, Ayu mengaji, Ayu bagi sedekah. Ayu bukannya langgar yang berat pun. Tak pakai tudung je. Nanti kalau dah macam tua sikit, Ayu pakailah." panjang alasannya.
.
Razman menggeleng.
.
"Ayu sayang ayah ?" Tanya Razman.
.
"Opkossss sayang ! Apalah paksu ni, itupun tanya. Ayu takde lelaki lain dah Ayu sayang selain ayah dengan paksu." bersungguh dia menjawab.
.
"Kalau sayang, kenapa bagi dosa dekat ayah dengan umi ? Lagi² ayah yang dah pergi. Ayu tak terfikir ke, Allah mesti tanya ayah kenapa kau tak suruh anak kau bertudung, kenapa seluar anak kau ketat, kenapa baju anak kau ketat, kenapa kau tak ajar anak kau pasal aurat. Setiap soalan yang tak dapat dijawab ayah dalam kubur, ayah yang kena seksa tau. Sebab dosa kita kat dunia ni, ayah yang kena. Ayu sayang ayah ke macam tu ?" psiko Razman.
.
Anak saudaranya ini, amat dia sayang. Abangnya pesan sebelum pergi, sayang dia macam sayang anak sendiri. Walaupun pada masa itu umur Razman baru mencecah 18 tahun manakala umur Hidayu 10 tahun.
.
"Paksu, janganlah cakap macam tu. Bukan Ayu taknak pakai tudung, tapi Ayu cuma nak bebas. Ayu malas pakai tudung, nanti mesti diorang ingat Ayu boleh menerima dan kembali bercinta." Hidayu masih berbasi-basi.
.
"Astaghfirullah. Pendeknya akal yang fikir macam tu. Kalaulah pakai tudung tu boleh kembali bercinta, kenapa Paksu yang lelaki ni yang tak berubah watak pakai tudung tak dijemput bercinta ?"
.
"Ayu, cinta ke, kapel ke, apa² benda yang melibatkan hati ni selalu menyusahkan kita. Itu yang menyebabkan kita susah nak agungkan Allah, susah nak ikut syariat Allah. Pakai tudung pun alasan nak jadi perempuan biar dapat berkapel ? Oh goshhh ! U better change ur mind dear.  Ayu dah besar kan, dah jadi budak ipt pulak, tentu² boleh berfikir. Bukan umi dengan paksu tak ajar. Tapi Ayu sengaja buat tak tahu, buat jahil macam ni sebab Ayu taknak kembali zaman silam, tak ingat semua yang dah berlaku dan menyakiti Ayu, right ? Ginilah, balik rumah nanti, Ayu duduk sendiri², Ayu tenangkan fikiran." Razman berhenti minum.
.
Dilihat wajah Hidayu lesu. Roti Nan Cheese yang dikirim tadi juga dicubit-cubit, dipintal-pintal. Kunyahnya perlahan sekali.
.
"Ayu ingat balik pesan ayah apa. Jadi anak yang solehah. Solehah tu macam mana ? Adakah tidak menutup aurat itu solehah ? Adakah melawan kata ibubapa itu solehah ? Ayu fikirkan, ok ? Paksu ada kelas ni. Ayu ?"
.
"Ada." Sepatah dia jawab.
.
Razman tahu dia sudah menjentik hati gadis di hadapannya. Namun, itulah pengajaran yang selalu dia buat. Dan kadangkala ia berkesan.
.
"Ok, takpelah. Paksu pergi dulu. Nah !"
.
Not RM50 dua keping dihulur.
.
"Bayarkan, lepastu lebih buat belanja. Belanja yang halal ya." Pesan lagi.
.
"Ok." Cepat juga dia ambil. Hehe rezeki.
.
"Paksu " Hidayu melaung saat Razman sudah banyak langkahnya.
.
"Malam ni jom jalan² belanja Ayu eh ?"
.
"Ha, lagi satu. Jangan panggil Ayu tau, panggil Ai." terkekek dia memberi arahan.
.
"Sudah sudah. Paksu nak pergi kelas ni. Nanti paksu wassap." Hanya tangan yang memandang. Badan dan kaki sudah ke depan.
.
Hai, paksu. Bersyarah dah macam ayah. Kalaulah ayah ada lagi. Ayah....Ayu salah ke ni ? Ayah sakit ke tu ? Ya Allah, janganlah seksa ayah aku. Desus hatinya.
.
Hidayu, dia masih berteka-teki untuk menjadi Hidayu.
.
.................
#ailevyu

#AiLevYu : 3

Hidayu membuka tudungnya yang disentap ke belakang seketika tadi. Dia mengambil port di tepi kolam dalam taman laman. Tiba² menitik airmatanya.
.
"Ayah....." rindu kepada ayahnya tiba² menerpa.
.
Darah luka dileher dilap menggunakan tudung. Kemudian dilap juga airmatanya dengan tudung. Sedihnya hati. Dia tidak mahu pun digelar pengkid kerana dia bukan pengkid. Dia perempuan. Dia cuma mungkin agak kelelakian sedikit, freehair rambut pendek, seluar dan baju lelaki. Dia masih bernafsu pada lelaki, namun kerana lelaki jugalah dia jadi benci untuk menjadi seseorang yang disayangi lelaki. Disayang dan diluka lagi, dia tidak sanggup. Dalam hidupnya hanya ada dua insan lelaki yang paling membahagiakan dan tidak pernah melukakan, iaitu ayahnya dan paksu. Namun ayah, Allah telah ambil bawa pergi dari hidupnya.
.
"Ayu...." satu suara garau menyapa.
.
"Pergilah...." Hidayu masih tunduk menangis. Dia malas melayan keadaan sskeliling.
.
"Hidayu..." panggil lagi suara itu.
.
"Apahal ? Aku malaslah...." Hidayu masih tidak melihat.
.
"Paksu ni..."
.
Hidayu angkat kepala melihat lelaki yang sedang mencangkung disebelahnya.
.
"Hah, paksuuu...."
.
Terus dipeluk erat paksu. Paksu iras muka ayah. Tapi Paksu muda lagi. Paksu tak kahwin lagi. Sedang mencari mungkin. Tapi apa² Paksu pasti akan bercerita dengannya kerana mereka terlalu rapat.
.
"Dah jangan nangis, pakai tudung tu." Arah Paksu.
.
"Hah ? Nak pergi mana ?" Soal Hidayu.
.
"Pakai, pergi cafe Paksu belanja." pelawa Paksu.
.
"Pakai tudung ?" soalnya lagi. Tak puas hati sungguh dia.
.
"Ya. Pakai tudung. Kejap, Paksu nak pergi kat kawan Paksu tu kejap. Pakai tudung tu  jangan lupa !" pesan Paksu.
.
Paksu atau Razman berjalan menuju lelaki yang bersamanya tadi. Lelaki itu jugalah yang menegur dan menghalang tangan Zahid dari menamparnya. Kacak juga. Bercermin mata, berkumis nipis, sebiji macam Hami Asraff. Cuma yang ini kurus dan tinggi. Mereka bercakap sebentar, kemudian bersalaman dan pergi. Hidayu sempat memerhati mereka. Lelaki itu mempunyai lesung pipit apabila senyum. Hai, kalaulah hati aku ni aku bukak, dah lama aku ni jadi isteri orang agaknya. Benak hatinya bersuara. Kemudian dia tergelak sendirian. Kelakar pula bila memikirkannya.
.
"Dah siap ? Jom." ajak Razman.
.
Hidayu bingkas bangun membuntuti Paksunya.
.
..................
#ailevyu

#AiLevYu : 2

Buka sahaja topi kaledar, semua mata memerhati susuk tubuh itu. Ada mata yang memandang jelek, ada yang ketawa sinis, ada juga yang memandang secara kasihan. Masalah sekarang, apa yang peliknya ?
.
Hidayu membalas pandangan mereka dengan jongketan kening tanda 'apahal?'. Sudahlah jalan serupa lelaki, kengkang, seluar jeans, baju kemeja berlapik jaket kulit, pegang helmet Shoei 3 Series. Tapi, tudung bidang 50 lekat atas kepala.
.
"Woi, pengkid !" jerit seorang student lelaki diikuti gengnya.
.
Srapppp !!!
.
Tudung Hidayu disentap kuat ke belakang sehinggakan pin di leher tercabut dan mencederainya. Maka, nampaklah rambut pendek kelakian Hidayu.
.
"Pengkid pakai tudung siotttt !" laung lelaki tadi. Sengaja dilaungkan agar semua pelajar mengambil perhatian.
.
Zahid, pelajar tahun akhir sem akhir sem ulang-ulang. Senior kolej. Senior paling nakal. Serupa sebijik macam Farid Kamil dalam cerita Lagenda Budak Setan. Wajah dan perangainya sama. Tapi yang ini, tak tahu bila nak jadi baiknya. Mungkin tak muncul lagi scene Lisa Surihani kot. Kira scene Hidayu kena tarik tudung ni mungkin ada, tapi dipotong sebab aib. Ah, melalut.
.
Di kejauhan, tidak jauh juga setakat boleh dipandang, tidak mampu dikejar, ada dua pasang mata memerhati kelakuan mereka.
.
"Hidayu ?" lelaki yang sedang diam memerhati tadi seperti kenal tampang yang sedang dikelilingi lelaki 'samseng' kolej. Insan yang disebelahnya hanya memerhati tidak tahu apa².
.
"Kau nak apa, setan ?!" jerit Hidayu. Bergema satu laman masuk kolej.
.
"Wahahaha, aku ingat pengkid dah pakai tudung dah bertaubat, alim dan sopan santun gitu. Rupanya tak. Hahahaha" berdekah-dekah mereka mentertawakan Hidayu.
.
"Woi, pengkid ! Ko dengar sini eh ? Kau tu pengkid, berlagak macam lelaki tapi takde barang. Nak awek orang, tapi takde barang. Mira tu awek aku. Ko jangan berangan nak rampas." jari telunjuk Zahid tepat ke arah matanya.
.
Hidayu mendengus marah.
.
"Siapa pengkid ? Dah kalau ko tu lelaki sejati sangat, apasal Mira tu taknak kat kau ? Eh, terima jelah kalau perempuan tu dah tak sukakan kau ! Jangan asyik nak cari salah orang je. Mira tu yang dekat dengan aku. Dekat dengan aku bukan sebab dia sukakan aku sebagai seorang pengkid. Dia dekat dengan aku sebab dia kawan aku. Dia dekat dengan aku, sebab dia dah taknak kau !" balas semula Hidayu. Perit dia berlawan dengan Zahid. Ditahan luka dilehernya. Pedih.
.
Zahid terlalu cemburu apabila Mira kekasihnya mendekati Hidayu. Mira cuma berkawan, namun tetap disalahsangka oleh Zahid. Akibat terlalu cemburu buta, Mira meminta putus hubungan dengan Zahid. Ya, memang Zahidlah paling kacak dan diminati ramai di dalam kolej. Tapi, Mira juga yang paling lawa dan kaya di kolej itu. Kedua mereka adalah pasangan popular di dalam kolej.
.
"Dah la pengkid, aku muak la dengar jawapan kawan² ni. Dengar sini eh, mulai harini kalau ko dekat lagi dengan Mira ko tunggu. Ko tunggu dan tengok apa aku akan buat." Ugut Zahid.
.
"Buat apa ? Aku tak kisah. Ko ingat ko yang paling agung kat sini ? Kalaulah ko ni mati pun, orang tak akan kisah. Sebab ko setan !" Hidayu membidas Zahid.
.
"Haaaa.... !" Tangan Zahid dilayang tinggi mahu melemparkan penampar kepada Hidayu yang hanya tinggi dada lelaki itu.
.
"Hei ! Apa awak buat tu ?" jerit pula seorang lelaki menghentikan layangan tangan Zahid. Zahid memandangnya dengan pandangan benci.
.
"Ok, takpe. Pengkid, harini hari kau. Kau tak boleh buat apa² tahu lepas ni. Sedar diri sikit, kau tu pengkid bukan lelaki." bisik Zahid.
.
Kemudian beredar sambil melemparkan pandangan benci pada lelaki yang menjerit ke arahnya tadi.
..........................
#ailevyu

#AiLevYu : 1

Rambutnya kemas disisir tepi. Dia siap untuk ke kelas. Tiba-tiba selfonnya berdering. Dilihat skrin.
.
"Ahhh....umi lagi."
.
Ditekat punat hijau. Selfon disangkut ke telinga. Wajahnya yang ceria seketika tadi, mati dengan perasaan yang tidak menyenangkan.
.
"Hello umi, ada apa lagi ni..."
.
Berbual sambil kakinya mundar mandir di halaman rumah sewa dia dan rakan². Habis bercakap, punag merah ditekan. Mukanya masam. Masam bagaikan limau masam.
.
"Hishhhh...menyusahkan orang betullah." dia mendengus.
.
Kakinya cepat meluru masuk ke dalam rumah semula. Almari baju dibuka, dicari tudung yang paling singkat sekali. Tiada. Dia berserah, hanya tudung bidang 50 sahaja. Ahhh, apalah kata kawannya pula kali ini. Namun mahu tidak mahu, dia terpaksa akur dengan ugutan ibu tersayang. Uminya pesan, berkelakuan elok di kolej. Kerana mulai hari ini, Paksunya bekerja sebagai pensyarah di fakulti kulinari. Ya, fakulti itu fakultinya. Lagi umi pesan, bukannya umi tidak tahu perangai anaknya itu bagaimana. Sebab itu Paksu telah berpakat untuk membuat transfer ke kolejnya.
.
Tudung coklat direntap, pantas digosok. Laju, gelojoh, marah. Situasinya sekarang.
.
"Ai, ko ni dah kenapa ? Relax laa.." Yasmin menegurnya. Kelakuan aneh itu dilihat teman serumah.
.
"Aduhhh...aku serabutlah, Min. Ko tau tak, umi aku telefon tadi dia kata Paksu aku mengajar kat fakulti aku kot." Sambil menggosok sambil tangannya beraksi.
.
"Oh, ok. So, apa masalahnya Paksu ko nak mengajar ? Lagipun ko kan rapat dengan dia." Yasmin respon macam dia tidak berfikir lebih.
.
"Arghhh, susahnya cakap dengan sorang Yasmin ni ! Aku maksudkan, how about my freedom ? I need too. Aku nak bebas, aku nak dunia aku tercipta kat sini, sorang no need another person annoying me. See, kan dah kena berhijabista la pulak." jawabnya.
.
Tudung siap digosok. Kemudian dilipat menjadi tiga segi, dipasang atas kepala, dipin dan dipin lagi.
.
"Hmm, kau ni nama je perempuan tapi tak macam perempuan. Hidayu, nama cantik tapi suruh orang panggil Ai. Acah² jelah. Tak payah nak freedom sangatlah, akhirat nanti kalau tak lepas masuk syurga, jangan salahkan aku tak bagitau ye." Yasmin mencuih bibirnya.
.
Hai, sahabat. Bilalah nak sedar. Hidayu, itulah namanya. Muka ayu, tapi watak macam lelaki. Dulu dalam kategori alim alimah, sekarang dah macam tomboy. Bukan apa pun, semua sebab lelaki. Lelaki tinggalkannya untuk yang ketiga kali, dia sudah tidak berminat. Pintu hatinya terkunci. Gitewww !
.
"Ai, ko dah lawa tau tak sebagai pompuan. Terus je la macam ni. Cantik, sopan."
.
"Eleleleleleleleeeehhhhh, memuji je kerja ko ni kan. Jadi makwe aku je lah ye. Ok takpe, petang ni aku belanja KFC ok. Dah, aku chau dulu."
.
Begitulah Hidayu. Setiap kali sahabatnya tegur, puji, dia pasti akan cepat menghilangkan diri. Kalaulah Hidayu adalah Naruto, hmm. Tak sempat cakap dia dah hilang.
.
..........
#ailevyu